Overig

Lisa: user story en acceptatiecriteria

Lisa (https://lisa.logic4.nl/) is het crowdfunding ontwikkelplatform van Logic4. Lisa staat voor Logic4 Ideas & Support Application. Een deel van de ontwikkelplanning van development ontstaat via Lisa. Hier kun je wensen voor nieuwe ontwikkelpunten indienen, met andere klanten van gedachten wisselen over doorontwikkeling en meer.

Lisa wensen worden beter wanneer ze als User Story zijn omschreven. In dit help-artikel komen drie zaken aan bod:

    1. Wat is een User Story?
    2. Hoe maak ik gebruik van een User Story?
    3. Aan welke acceptatiecriteria voldoet een goede User Story?
    4. Hoe voeg je acceptatiecriteria toe?

Wat is een User Story?

Een User Story is een eenvoudige beschrijving van hoe de wereld van de gebruiker eruit ziet zodra de story is afgerond.  

Bij de User Story vul je drie velden in:
Als WIE…
wilik WAT…
zodat WAAROM… 

Deze template geeft genoeg informatie om te weten wat jij als gebruiker wil, zonder vast te lopen in alle details. 

Enkele voorbeelden van een user story: 

Als ingelogde gebruiker
wil ik mijn wachtwoord aanpassen
zodat ik mijn account veilig kan houden 

Als websitebezoeker
wil ik mij inschrijven voor een mailinglijst voor een product
zodat ik productupdates ontvang via e-mail 

Als administrator
wil ik een gebruiker kunnen deactiveren
zodat ik voorkom dat ex-werknemers ongeautoriseerd toegang verkrijgen 

Als gebruiker van een mobiele app
wil ik al mijn gegevens kunnen opslaan in de cloud
zodat ik deze kan benaderen vanaf een ander toestel 

Een breakdown van de Wie, Wat en Waarom is het best als volgt uit te leggen: 

  • Wie: de eindgebruiker die daadwerkelijk het positieve effect van de gewenste verandering of uitbreiding ervaart. Definieer hierbij eventueel als aanvulling de pijn die zij ervaren, dat wat zij opgelost willen zien. 
  • Wat: definieer de actie die je wilt kunnen uitvoeren met onze software 
  • Waarom: leg duidelijk uit welk voordeel jijde eindgebruiker uit Wiegeniet (en nu nog niet hebt of kunt) zodra de wens wordt opgeleverd. 

Een user story ziet allemaal erg eenvoudig uit. En dit is ook juist de opzet hiervan! Goede, korte en heldere user stories maken het vervolg van ons ontwikkelproces efficiënter en effectiever. 

Hoe maak ik slim gebruik van een User Story?

Een story schrijf je altijd vanuit jouw standpunt en perspectief als gebruiker van onze software.  Dit is dan ook de kern van de user story, aangezien wij ons succes laten afhangen van de mate waarin wij onze gebruiker de mogelijkheid kunnen geven om waardevolle zaken te kunnen uitvoeren met onze software, die daarvoor nog niet mogelijk waren. Stories die geen business value creëren voor de gebruiker, leiden niet tot succes en worden dus niet ontwikkeld.  

Een ander voordeel van het schrijven van de story vanuit het perspectief van de gebruiker is dat wij als Logic4 alleen gaan bouwen wat jij als klant nodig hebt. Alle overbodige ballast wordt vermeden. 

Een en ander wordt duidelijk uitgelegd in onderstaand filmpje van Mark Shead:

Aan welke acceptatiecriteria voldoet een goede User Story?

Een User Story bevat per definitie geen details. Daarvoor kun je de acceptatiecriteria invullen. Een acceptatiecriterium is een voorwaarde die wordt gebruikt om te bevestigen wanneer een story is voltooid. Het is per definitie vrij kort. Vier korte acceptatiecriteria zijn beter dan één lang, veelomvattend criterium. 

Deze criteria geven ons ook een dieper en beter begrip, omdat ze belangrijke informatie bevatten over hoe stories presteren. Laten we een van de voorbeelden van de eerder genoemde user stories opnieuw gebruiken: Als administrator wil ik een gebruiker kunnen de-activeren zodat ik voorkom dat ex-werknemers ongeautoriseerd toegang verkrijgen. 

Welke acceptatiecriteria kunnen op deze story worden toegepast? 

  • Als administrator kan ik meerdere gebruikers tegelijkertijd deactiveren. 
  • Voordat een gebruiker daadwerkelijk wordt gedeactiveerd, moet ik nogmaals mijn wachtwoord invoeren ter bevestiging. 
  • Een gedeactiveerde gebruiker blijft actief in het systeem: alle gegevens blijven opvraagbaar.

Zoals je ziet, kennen we nu niet alleen de waarde van dit verhaal voor gebruikers, maar begrijpen we ook enkele belangrijke kenmerken die speciale aandacht vereisen tijdens de implementatie. 

Je bent echter vrij om te kiezen hoe gedetailleerd jouw acceptatiecriteria zijn. Het kan variëren van “Het exportbestand moet in csv-formaat worden opgeslagen” tot zelfs meer gedetailleerde sets van voorwaarden dan in het bovenstaande voorbeeld.

We begrijpen dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om goede user stories en acceptatiecriteria te bedenken. Heb je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen, neem dan contact op met onze Product Owner Remko: remko@logic4.nl. 

Hoe voeg je acceptatiecriteria toe?

Onderstaande video geeft kort aan op welke manier je meerdere acceptatiecriteria kunt toevoegen aan een wens.

 

Meer over Lisa?

Via onderstaand artikel lees je meer over het Lisa wensen platform.

https://help.logic4.nl/handleiding-lisa/

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.