Logic4

Uitleg lokale instellingen Logic4 Desktop

In Logic4 Desktop staan veel opties en mogelijkheden vermeld in de lokale instellingen. Om de werking en impact van deze instellingen goed te kunnen doorzien en inschatten worden ze in dit artikel per tabblad beschreven.

Let op: Sommige instellingen mogen én kunnen niet zomaar worden aangezet, omdat dit een gedegen inrichting vraagt van de consultant of omdat hiervoor een abonnement aangeschaft moet worden. Vraag bij twijfel altijd eerst advies aan de Servicedesk of je consultant.

De functies in de lokale instellingen (kunnen) veranderen door nieuwe releases en klantwensen. De functies hieronder zijn actueel op het moment van schrijven van dit help-artikel (september 2019). Het kan dus voorkomen dat functies die hieronder beschreven staan niet meer werken zoals oorspronkelijk is aangegeven of niet meer actief zijn.

Belangrijk: De lokale instellingen gelden enkel voor de betreffende gebruiker en installatie.

De lokale instellingen zijn te vinden onder tabblad Instellingen > Systeem > Lokale instellingen.

Tabblad Printers/Scanners

  1. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘Standaard’ printer.
  2. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘Pakbon’ printer.
  3. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘Label’ printers als ‘Label’ printer.
  4. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘Briefpapier’ printer.
  5. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘Factuur’ printer.
  6. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘Kopieën’ printer.
  7. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘Bonnen’ printers als ‘Bonnen’ printer.
  8. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘Pickbon’ printer.
  9. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘Label’ printers als ‘Verzendlabel’ printer.
  10. Selecteer hier een van de geïnstalleerde ‘normale’ printers als ‘CRM’ printer.
  11. Laat Logic4 Desktop de benodigde printer bepalen i.p.v. Windows.
  12. Selecteer hier een van de geïnstalleerde Scanners als standaard scanner.
  13. Zet dit aan indien je werkt met barcode scanners. Dit zorgt ervoor dat na het scannen een ‘Enter’ wordt toegevoegd.

Belangrijk: Om ervoor te zorgen dat de juiste printer wordt gebruikt dien je de optie ‘Mijn standaardprinter door Windows laten beheren’ uit te schakelen in de printerinstellingen van Windows.

Tabblad Layout

  1. Kies hier de weergave van de grootboekrekeningen: Omschrijving (grootboeknummer) of Grootboeknummer (omschrijving).
  2. Vink dit vakje aan als je de applicatie wilt opstarten in volledig scherm.
  3. Hiermee kun je het activiteitencentrum automatisch laten inklappen wanneer je Didi (dashboard) opent.
  4. Het niet doorzichtig maken van de menubalken (dit vinkje aanzetten zorgt voor performanceverbetering).
  5. Logic4 opstarten in de nieuwe layout (dit vinkje aanzetten zorgt voor performanceverbetering).

Tabblad Systeem

  1. De server van je e-mailprovider.
  2. De communicatiepoort van je e-mailprovider.
  3. De gebruikersnaam waarmee je inlogt op je e-mail.
  4. Het bijbehorende wachtwoord waarmee je inlogt op je e-mail.
  5. Aan/Uit zetten van de notificaties bij nieuwe e-mail.
  6. Aan/Uit zetten van de geluidsmelding bij nieuwe e-mail.
  7. De communicatiepoort van de aangesloten kassa.
  8. Standaard commando ‘PROMAG’ voor openen van de kassa.
  9. De communicatiepoort van het aangesloten pinapparaat.
  10. Mogelijkheid tot testen van de PIN koppeling.
  11. Selecteer hier de webshop waar de Pay.nl API key is gevuld.
  12. De pay terminals die geregistreerd zijn bij Pay.nl worden automatisch opgehaald. Kies hier de default terminal.
  13. Standaard filiaal dat wordt gebruikt.
  14. Standaard kassa die wordt gebruikt.
  15. Standaard Land dat wordt gebruikt.
  16. Standaard btw-code die wordt gebruikt bij handmatig aanmaken van een debiteur.
  17. Geheugen waarschuwingsniveau instellen op x Mb. Wanneer het geheugengebruik dit niveau haalt dan krijgt je een waarschuwing.
  18. Geheugen waarschuwingsniveau instellen op het aantal schermafbeeldingen. Dit kan/dient alleen op aanraden van Logic4 te worden gebruikt.
  19. Geheugen waarschuwingsniveau instellen op het aantal objecten. Dit kan/dient alleen op aanraden van Logic4 te worden gebruikt.
  20. Log bestand op deze locatie openen indien er iets is weggeschreven.

Tabblad Order / POS

  1. Standaard betaalmethode die wordt gebruikt bij het aanmaken van een nieuwe order in de backoffice.
  2. Standaard verzendmethode die wordt gebruikt bij het aanmaken van een nieuwe order in de backoffice.
  3. Standaard orderstatus die wordt gebruikt bij het aanmaken van een nieuwe order in de backoffice.
  4. Standaard wordt er bij het aanmaken geen debiteur gekoppeld. Door deze optie kun je een ‘onbekende debiteur’ instellen.
  5. Na het drukken op de knop ‘Verwerken’ krijg je een pop-up om dit te bevestigen. Met deze optie kun je dit uitzetten.
  6. Standaard taal die wordt gebruikt bij het aanmaken van een nieuwe debiteur in de backoffice.
  7. De mogelijkheid om bij het verwijderen van orderregels ook de gekoppelde inkooporderregel te verwijderen.
  8. Standaardrapport voor ‘Snel printen order’ in de kassa.
  9. Standaardprinter voor ‘Snel printen order’ in de kassa.
  10. Standaardprinter voor de ‘Kopie factuur’ in de kassa.
  11. Het standaard aantal kassabonnen bij afrekenen in de kassa.
  12. Blokkeren van het afsluiten/verwerken van de kassa bij onvoldoende betaling.
  13. De mogelijkheid om een reclamescherm te tonen in de kassa.
  14. Bij betalingen in de kassa wordt het teruggave bedrag niet standaard berekend. Dit kan hier worden aangezet.
  15. Automatisch een nieuwe order aanmaken nadat een order is betaald aan de balie.
  16. Artikel afbeeldingen tonen in de kassa.
  17. De klantnaam tonen in het reclamescherm.
  18. Naast de eenheid ook de binnen- en buitenverpakking tonen.
  19. Hier kun je de manier van weergave van de klantnaam aanpassen.
  20. Bij het verwerken van een factuur krijg kun je kiezen uit de verschillende rapportsjablonen. Dit kun je hier uitzetten.
  21. Standaard een factuur printen bij afrekenen aan de kassa.
  22. Standaard een bon printen bij afrekenen aan de kassa.
  23. Rapporten ook genereren en printen in batch verwerking.
  24. In het orderscherm ook de marges tonen in het totalen overzicht.
  25. In het orderscherm ook de betalingen en openstaande facturen tonen in het totalen overzicht.
  26. In de kassa ook het totaal aantal orderregels tonen.

Tabblad Artikel

  1. Het artikeldetailscherm wordt geopend in een versimpelde weergave. Aan te raden voor de basis gebruikers.
  2. In de Icecat synchronisatie de artikelen alleen matchen o.b.v. EAN code.
  3. Instellen van kleurmarkeringen voor artikelen met vrije voorraad.
  4. Instellen van kleurmarkeringen voor artikelen zonder vrije voorraad.

Tabblad Capaciteits planning

  1. Bij gebruik van de capaciteitsplanning een melding tonen (rechtsonder) wanneer de beschikbare capaciteit wordt overschreden.

Tabblad Abonnement

  1. Bij het opstarten wordt er een melding gegeven m.b.t. vervallen abonnementen. Met deze optie kun je deze melding uitschakelen.

Tabblad Order uitleveren

  1. Bij het uitleveren van een order kun je automatisch een pickbon laten genereren voor de niet uitgeleverde artikelen.
  2. Standaard ligt de focus op het ordernummer veld. Hiermee is de focus te verplaatsen naar het pickbon veld.
  3. Bij het aanmaken van een pickbon standaard de datum van morgen selecteren bij de indicatieve leverdatum.
  4. Default rapport dat wordt gebruikt bij het snel printen van een batch uitlevering rapport.
  5. Default printer die wordt gebruikt bij het snel printen van een batch uitlevering rapport.
  6. Op deze PC standaard de pickbon verwerkservice opstarten bij het opstarten van Logic4 Desktop.

Tabblad CRM

  1. Bij het aanmaken van een CRM activiteit standaard deze activiteitsoort instellen.
  2. Bij het aanmaken van een CRM activiteit standaard deze activiteitstatus instellen.

Tabblad DMS

  1. Bij het openen van een DMS document deze standaard openen in bewerkmodus.

Tabblad Agenda

  1. Standaard tijdsbestek in de agenda.

Tabblad Inkoop

  1. Bij het verwerken van een inkooplevering vragen of er direct een pickbon aangemaakt moet worden om de verkooporder uit te kunnen leveren.

Tabblad Administratie

  1. Bij het importeren van een bankafschrift worden automatisch posten gematcht. Als dit vinkje aanstaat krijg je in het geval van een betalingsverschil de vraag wat hiermee moet gebeuren.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.