Logic4

Toevoegen verzendmethode

Binnen Logic4 maak je op één plek de verzendmethodes aan voor zowel de webshop als de backoffice. Middels webshopkoppelingen kun je aangeven of een verzendmethode wel of niet op de webshop getoond mag worden.

  1. Ga in het hoofdscherm naar het tabblad ‘Instellingen’.
  2. Klik op ‘Administratief’ om dit submenu te openen indien dit nog niet is gebeurd.
  3. Klik op ‘Verzendmethoden overzicht’.

Verzendmethode inrichten

Het volgende scherm wordt geopend:

  1. Als je een nieuwe verzendmethode wilt aanmaken kies dan voor de knop ‘Nieuw’.
  2. Als je een bestaande verzendmethode wilt aanpassen dubbelklik dan op de betreffende regel van de verzendmethode.

Het volgende scherm opent zich:

 

  1. Op het tabblad ‘Basis’ staan alle belangrijke en vaak verplichte velden voor het aanmaken van een verzendmethode.
  2. Dit is de naam van de verzendmethode die ook op de webshop wordt getoond.
  3. In dit veld kan de omschrijving van de verzendmethode worden gevuld.
  4. De zelf te kiezen sleutel die je hier invoert kan ook worden ingegeven bij een CMS item in het veld ‘Selecteer sleutel’. Als in dat CMS item op het tabblad WYSIWIG of Tekst een beschrijving wordt gevuld, dan wordt die tekst als extra omschrijving op de webshop getoond. Voorbeeld:

    Als je de verzendmethode debiteurafhankelijk wil maken, dien je de selecteer sleutel te voorzien van de term ‘debiteurafhankelijk’. Voorbeeld: ‘1-shipment_postnl debiteurafhankelijk’. Deze betaalmethode wordt dan enkel zichtbaar op de webshop op het moment dat de debiteur deze methode heeft geselecteerd.
  5. Dit is het bedrag exclusief btw dat de klant aan kosten moet betalen om gebruik te mogen maken van deze methode. Dit kan ook €0,00 zijn.
  6. Het is ook mogelijk om i.p.v. vaste kosten een toeslag op het totaalbedrag exclusief btw te rekenen.
  7. Deze velden zijn voor een specifieke verzendmethode. Neem voor vragen over deze velden contact op met de Servicedesk.
  8. Vul hier het minimale gewicht in dat benodigd is voor deze verzendmethode, in gram.
  9. Vul hier het maximale gewicht voor deze verzendmethode in gram.
  10.  Vul hier het maximale volume in M3 in voor deze verzendmethode.
  11.  Het minimumbedrag waaraan orders moeten voldoen om gebruik te kunnen maken van deze verzendmethode.
  12.  Het maximumbedrag waaraan orders moeten voldoen om gebruik te kunnen maken van deze verzendmethode.
  13.  In dit veld kunnen de eigen kosten voor de verzendmethode worden ingevuld. Dus de kosten die jullie als handelsbedrijf maken om het pakket te versturen.
  14.  Op deze grootboekrekening worden de kosten geboekt die de klant betaalt voor de verzendmethode.
  15.  Hier kan het bedrag exclusief btw worden gevuld vanaf wanneer er geen verzendkosten meer worden berekend aan de klant voor deze verzendmethode.
  16.  Middels dit veld kan een tekst worden getoond op de webshop die aangeeft voor hoeveel geld de klant nog moet bestellen om gratis verzending te krijgen.
  17.  Als er gewerkt wordt met meerdere filialen kan dit ook worden ingericht bij de verzendmethodes.
     Let op: Raadpleeg hiervoor altijd eerst jullie consultant of de Servicedesk.
  18.  Hier kun je de sorteervolgorde opgeven. Hoe lager het getal, hoe hoger het staat.
  19.  Hier kun je een type opgeven die connectie met een API zal maken. Bijvoorbeeld PostNL, UPS of Transsmart.
  20.  In dit voorbeeld is er gekozen voor de optie PostNL. In dat geval worden deze velden zichtbaar.
  21.  Er kan per verzendmethode een voorkeursprinter worden ingesteld waarvan de verzendlabels worden geprint.
    Standaard kijkt hij naar de systeem instellingen.
  22.  Binnen Logic4 wordt er gewerkt met landen en zones. Aan een zone kunnen meerdere landen worden gekoppeld. Een zone kan bijvoorbeeld zijn ‘Europa’ of ‘Scandinavië’. Middels   het tabblad ‘Zones’ kunnen verzendmethodes worden uitgesloten van of juist toegekend aan bepaalde landen en zones. De inrichting hiervan is te vinden op het tabblad   ‘Instellingen’ en daar te kiezen voor ‘Landen en Zones’. Zie ook https://help.logic4.nl/inrichten-van-landen-en-zones/.
  23.  In dit deel kunnen de gewenste betaalmethodes worden gekoppeld aan de verzendmethode. Dit kunnen er meerdere zijn. Deze worden dan ook getoond op de webshop(s).
  24.  Als op het tabblad ‘Gekoppeld aan websites’ één of meerdere webshops worden gekoppeld én hetzelfde is gedaan voor de betaalmethode waaraan de verzendmethode gekoppeld   zit, dan zal de verzendmethode zichtbaar worden op de webshop.
  25.  Afhankelijk van de keuze bij stap 19 wordt hier een tabblad zichtbaar voor de betreffende vervoerder of aanbieder. Hierin kunnen de juiste gegevens worden gevuld, zodat de   koppeling (API) weet om welke type zending het gaat.

Toeslagen

Toeslagen per land

Wanneer je op het tabblad ‘Toeslagen per land’ bent aangekomen kun je hier een toeslag opgeven voor een bepaald land. Hier kan je een min. en max. aantal grammen opgeven door gebruik te maken van de kolom ‘Van (gram)’ en ‘Tot’.

Toeslagen per zone

Wanneer je op het tabblad ‘Toeslagen per zone’ bent aangekomen kun je hier een toeslag opgeven voor een bepaalde zone. Hier kan je een min. en max. aantal grammen opgeven door gebruik te maken van de kolom ‘Van (gram)’ en ‘Tot’.

 

Export/Import van de verzendmethode

Export

Het tabblad ‘Export’ kan worden ingevuld op het moment dat je na zendingen gegevens wilt exporteren in CSV formaat.

Hierboven zie je een voorbeeld van een inrichting en het bijbehorende resultaat. Door in het veld ‘Bestandsnaam’ het bijbehorende pad in te vullen kun je aangeven op welke locatie het bestand weggeschreven moet worden. Daarnaast kan door middel van het scheidingsteken het veld ‘Kopregel’ gevuld worden om zodoende titelkolommen in de CSV te krijgen.

Aan de rechterzijde kun je de te exporteren velden opgeven, maar let hierbij op dat als je gebruik maakt van kopregels, de kopregel kolommen overeenkomen met het aantal geselecteerde velden.

Import

De ‘Import’ tab kan gebruikt worden op het moment dat je gebruikmaakt van PostNL. Hieronder zie je een ingevuld voorbeeld van dit tabblad.

Wanneer er gebruik gemaakt wordt van track & trace codes, dan zet men altijd het vinkje ‘Kan geïmporteerd worden’ aan. Vervolgens moet je de track & trace URL opbouwen aan de hand van de beschikbare variabelen die rechts onderin worden getoond. Vervolgens wil je deze track & trace URL nog aanbieden aan de klant. Dit doe je door het vinkje ‘Verstuur e-mails naar klant’ aan te zetten en het juiste e-mail template te selecteren.

Afleveropties

Afleveropties zijn verzenderspecifiek en kunnen gekoppeld worden aan een artikel. Zo kan er per regio een voorkeurs-afleveroptie worden bepaald, waaraan aparte voorwaarden en/of kosten kunnen worden gekoppeld.

Afleveroptie aanmaken

Vanuit een verzendmethode kan worden genavigeerd naar de ‘vervoerder afleveropties’, waarbij ‘vervoerder’ afhankelijk is van het type verzender. In dit scherm kunnen waarden worden toegevoegd en voorkeuren worden geselecteerd. Deze waarden kunnen per verzender afwijken.

Afleveroptie: kosten (exclusief bedragen)

  1. Bedrag: een extra toeslag op het bedrag van de verzendmethode.
  2. ADR kosten: een eenmalige toeslag die over een order kan worden gerekend. Wanneer er meerdere artikelen in het winkelmandje zitten met ADR kosten, zal de hoogste ADR worden geselecteerd.
  3. Bezorgkosten per product: deze kosten houden rekening met het aantal bestelde artikelen, dus bezorgkosten van artikel x aantal artikelen.

Afleveroptie: koppelen aan product

Om een afleveroptie aan een artikel te koppelen, kan vanuit het ‘Artikel wijzigen’ scherm worden genavigeerd naar het tabblad ‘Vervoerders’. Per zone mag slechts één afleveroptie worden geselecteerd. Om in batchvorm bij meerdere artikelen een afleveroptie te (ont)koppelen, kunnen in het ‘Artikel overzicht’ GRID door middel van rechtermuisknop > Wijzigen > Vervoerders afleveropties worden gekoppeld of ontkoppeld.

Afleveropties PostNL

Je hebt ook nog de mogelijkheid om eigen productcodes van PostNL op te geven voor de verzendlabels waar het type levering mee correspondeert. Zo weet PostNL op welke wijze het pakketje verzonden moet worden.

 

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.