Webshop

Filters toevoegen op de webshop m.b.v. artikel templates

Je kunt artikelen eigenschappen meegeven waarop gefilterd kan worden in de webshop. Dit zijn specifieke waarden naast de standaard artikelgegevens. Denk bijvoorbeeld aan een bepaald type pen die in verschillende kleuren inkt bestaat. Op de webshop wil je de inktkleur als filtereigenschap toevoegen. Op deze manier kan een bezoeker van een ruim aanbod artikelen een kleinere selectie maken en maakt hij sneller de beste keuze. In dit help-artikel wordt uitgelegd hoe je filters toevoegt en eigenschappen aan artikelen koppelt met behulp van artikel templates.

Aanmaken van een artikel template

Voordat je een artikel template aanmaakt of wijzigt, controleer je of er een artikel template groep aanwezig is. Zo niet, dan moet er eerst een aangemaakt worden. Dit doe je door naar ‘Artikelen’ > ‘Inrichten’ > ‘Artikel template groepen overzicht’ te gaan en hier een record aan te maken.

Toevoegen van een artikel template

De eerste stap is het aanmaken of wijzigen van een artikel template. Wanneer je naar ‘Artikelen’ > ‘Inrichten’ > ‘Artikel template overzicht’ gaat wordt het volgende scherm geopend en kun je een nieuw template aanmaken of een bestaande wijzigen.

Aanmaken van een artikel template

  1. Omschrijving – Template: Je geeft het template een herkenbare naam.
  2. Toevoegen: Je voegt hier nieuwe eigenschappen toe die je wil kunnen instellen bij het artikel.
  3. Open enumeraties: Via enumeraties kun je keuzemogelijkheden aanmaken.
  4. Artikelen – Toevoegen: Nadat je de eigenschappen hebt aangemaakt kun je artikelen koppelen waarbij deze eigenschappen zichtbaar moeten zijn.
  5. Opnemen in filter: Wanneer je dit vakje aanvinkt kun je in de webshop artikelen filteren op deze eigenschap.

Verder zie je in dit scherm een aantal andere kolommen staan die je kunt invullen voor het maken van een eigenschap.

  • ‘Eigenschap’: De naam van de eigenschap
  • ‘Groep’: De artikel template groep
  • ‘Volgorde’: Hiermee bepaal je de sortering op de webshop
  • ‘Eenheid’: Hier geef je de eenheid op die achter elke waarde wordt weergegeven
  • ‘Opmerking’: Een interne opmerking
  • ‘Enumeraties’: Hier kan je alle mogelijke waarden opgeven die voor deze eigenschap van toepassing zijn, gescheiden door een ;
  • ‘Verbergen in webshop’: Dit vinkje bepaalt of de eigenschap op de webshop getoond mag worden; zowel in het filter als bij het artikel
  • ‘Opnemen in Details’: dit vinkje bepaalt of de eigenschap als detail wordt weergegeven bij het product
  • ‘Type’: Hier kan je aangeven of de eigenschap als ‘Rangeslider’ getoond moet worden of als losse waarden onder elkaar

Toevoegen van een eigenschap op een artikel

Nu we een template hebben aangemaakt moeten we de eigenschappen nog koppelen aan het artikel. We navigeren daarom naar ‘Artikelen’ > ‘Artikel overzicht’ en zoeken vervolgens het artikel op en openen deze door dubbel te klikken of op ‘Wijzigen’ te klikken. Wanneer we dit hebben gedaan opent zich het volgende scherm:

Toevoegen van een eigenschap op een artikel

Wanneer we hier het tabblad ‘Template’ aanklikken kunnen we door middel van de dropdown het gemaakte of gewijzigde artikel template selecteren en zullen alle eigenschappen worden ingeladen. Je kunt nu de eigenschappen van het artikel aangeven door gebruik te maken van de dropdown bij de eigenschap. Dit zie je hierboven in de afbeelding. Op het moment dat je daarmee klaar bent, klik je op één van de ‘Opslaan’ knoppen en heb je een artikel voorzien van template eigenschappen.

LET OP: voordat de eigenschappen zichtbaar worden op de webshop dien je een resetcache.aspx. Dit doe je door de webshop URL te voorzien van /resetcache.aspx. Voorbeeld: ‘https://tegelshop.logic4.nl/resetcache.aspx’

 

Resultaat

Vanaf nu kunnen bezoekers deze eigenschappen zien op de website en, indien je dit hebt ingesteld, filteren op de betreffende eigenschappen. Hieronder zie je het resultaat van de bovenstaande stappen:

filters-webshop

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
4

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.