In dit artikel vind je een korte uitleg over Structured data, Schema.org en Rich snippets. Voor SEO (zoekmachine optimalisatie) is het een populaire techniek om hogere doorklikpercentages na te streven. 3 punten komen aan bod:
Wat is Structured data?
Structured data (gestructureerde gegevens) is code geschreven op een manier dat zoekmachines dit begrijpen. Zoekmachines lezen de code en gebruiken deze om zoekresultaten op een rijkere manier weer te geven. Structured data wordt nog wel eens door elkaar gehaald met Rich snippets. Rich snippets zijn makkelijk gezegd de uitkomst van Structured data. Anders gezegd de manier waarop deze code wordt weergegeven. Hierover later meer.
Wat is Schema.org?
Om data (consistent) te structureren zijn Google, Bing & Yahoo gezamenlijk het initiatief Schema.org gestart. Deze omschrijft een reeks uitbreidbare schema’s waarmee webmasters Structured data (gestructureerde gegevens) kunnen insluiten op hun webpagina’s. Makkelijk gezegd is het een populaire methode die voorschrijft hoe code voor Structured data kan worden geschreven.
Rich snippets zijn de uitkomst van Structured data. Beter gezegd, de manier waarop het wordt weergegeven bij zoekresultaten in zoekmachines. Denk aan additionele informatie als sterrenbeoordeling (zodra er productspecifieke beoordelingen zijn), valuta, prijs en voorraad. Standaard zit in een Logic4 webshop code voor deze snippets. Hieronder ervan een voorbeeld.
Rondom andere snippets is op aanvraag veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een sterrenbeoordeling gebaseerd op onafhankelijke beoordelingen. Dit met de benoeming van totaalscore (bijv. 9,2/10) en aantal stemmen (2.156).
Hiervoor ben je mede-afhankelijk van een derde partij. Bekende voorbeelden zijn Feedback Company, Klantenvertellen, Trustpilot, eKomi en KiyOh. Naast vele gratis widgets bestaat er specifiek voor KiyOh het klantreviews inladen via XML. Neem hiervoor de XML feed af bij KiyOh en 2 Lisa uren voor hulp van de consultant. Nadat je de locatie (link) van de XML feed hebt gedeeld, zal de consultant helpen bij de inrichting en o.a. een website element toevoegen.
Vertoning van snippets is afhankelijk van de zoekmachine (Google). Algoritmes bepalen bij welke zoekopdracht en voor wie deze snippets wel of niet worden vertoond. Hierop valt niet meer invloed uit te oefenen met eigen inspanningen of inspanningen vanuit Logic4. Wel vergroot je de kans wanneer voorgenoemde structured data waarden per artikel zo volledig mogelijk zijn ingevuld.
Extra SEO, SEA en/of social media ondersteuning? Lees snel meer over onze Online marketing scan.