Webshop

Stappenplan naar goede SEO teksten

Goede SEO teksten, waar moet ik beginnen? Bij de meesten zal het niet een kwestie zijn van niet willen, maar meer niet weten hoe te beginnen. Met deze stappen willen wij jullie uitleggen wat belangrijk is en waar je op moet letten.

Stap 1: Zoekwoordkeuze

Kies een zoekwoord of een combinatie van woorden waarmee je de pagina wilt optimaliseren. Idealiter kies je voor iedere pagina (categorie/artikelgroep) een unieke combinatie van zoekwoorden. Meerdere pagina’s proberen te optimaliseren voor precies hetzelfde zoekwoord heeft geen zin. Zoekwoordonderzoek kun je doen in bijvoorbeeld Google Ads. Ga in Ads in het menu bovenaan naar Tools en vervolgens Zoekwoordplanner. De woorden waar het meest op gezocht wordt, zijn het meest interessant om te gebruiken in jouw webshop.

Stap 2: Tekst en zoekwoorddichtheid

Schrijf voor iedere artikelgroep/categorie of losse landingspagina een unieke tekst. De ideale lengte van de tekst is 300 tot 500 woorden. Meer woorden mag, minder wordt niet aangeraden. De tekst moet passen bij het zoekwoord. Ga dus geen onzin verhaal schrijven. Schrijf vanuit de bezoeker.

Laat het zoekwoord meerdere keren terug komen in de tekst van de pagina of product. Doe dit op een natuurlijke manier, want overmatig gebruik van een specifiek woord wordt afgestraft door Google. Vuistregel is een zoekwoord dichtheid van rond de 2-3%. Bij een tekst van 300 woorden betekent dit dat het zoekwoord 6-9 keer in de tekst voorkomt. Belangrijk is dat je zoekwoord in zowel de eerste als de laatste alinea staat. Wissel af met enkelvoud/meervoud en synoniemen.

Verder is het verstandig als de tekst meerdere interne en externe links bevat. Interne links zijn links naar andere pagina’s of categorieën in dezelfde webshop. Externe links zijn links naar andere websites, bijvoorbeeld van een specifiek merk.

Stap 3: Structuur en koppen

Het is belangrijk om structuur in je pagina te hebben. Zowel voor Google als voor de lezer die koppen scant. Voeg daarom altijd koppen (headings) toe aan de tekst. Binnen Next mag je geen gebruik maken van H1, deze worden namelijk automatisch voor je aangemaakt op basis van de paginatitel of artikelnaam. Wel kun je de tekst opdelen in meerdere blokken met daarbij een H2 heading. Richtlijn is zo’n 3x een H2 per pagina te gebruiken en eventueel zo’n 5x een H3.

Stap 4: Meta title en description

Meta title: De meta tite is erg belangrijk. Dit is de kop die in de zoekmachines getoond wordt. Zet het zoekwoord of de zoekwoordcombinatie vooraan in de meta title. Meestal wordt dit gevolgd door een zogenaamde pipeline (|) of een liggend streepje (-) en de bedrijfsnaam. Houd voor de meta title 35-65 tekens aan.

Meta description: Dit is wat je in de zoekresultaten onder de link ziet. Deze tekst wordt niet door de zoekmachine gebruikt om je site te beoordelen, maar is voor de bezoeker wel interessant. De tekst moet gerelateerd zijn aan de inhoud van de pagina en wederom het zoekwoord bevatten. Richtlijn is 120-156 tekens inclusief spaties.

Stap 5: Alt teksten van afbeeldingen

Omdat een pagina voor bezoekers aantrekkelijker wordt door afbeeldingen, vindt Google dit ook belangrijk. De zoekmachine kan echter geen afbeeldingen ‘lezen’. Voeg daarom op iedere ‘landingspagina’ altijd minstens 1 pagina-specifieke afbeelding of banner toe. Geef deze een logische bestandsnaam en Alt tekst mee. De Alt tekst bestaat uit enkele keywords die omschrijven wat de inhoud van de afbeelding is. Dus niet ‘banner v1’, maar bijvoorbeeld ‘Voorraadbeheer bedrijfssoftware Logic4 voor de groothandel’.

Stap 6: Zo vul je de velden in de software in

In het voorbeeld hieronder is een artikelgroep in de webshop geoptimaliseerd voor SEO. Naast artikelgroepen, kun je ook individuele producten, losse pagina’s en blogs optimaliseren voor SEO.

Artikelgroep optimaliseren voor SEO

  1. Open de artikelgroep die je wilt optimaliseren.
  2. Ga naar het tabblad Vertalingen.
  3. Website: Selecteer onder Website de juiste site waarop de aanpassingen moeten komen te staan.
  4. Taal: Vul eventueel de taal in waarvoor de informatie geldt. Meestal is dit Nederlands.
  5. Naam: Wat je hier invult komt te staan in de URL en in het linker uitklapmenu.
  6. Titel: Wat je hier invult komt te staan in het tabblad van de broswer en wordt door Google opgepakt als meta title in zoekopdrachten.
  7. H1 titel: Wat je hier invult komt als grote kop op de pagina onder de breadcrumb te staan. In de meeste gevallen is het handig om dit hetzelfde te houden als de naam van de artikelgroep en/of de Naam (van stap 5).
  8. Korte naam: Wat je hier invult komt te staan in de hoofdmenubalk op de pagina. Als je heel veel artikelgroepen hebt, of artikelgroepen met lange namen, is het verstandig om in de menubalk een kortere versie te gebruiken, zodat het mooier staat voor gebruikers.
  9. Keywords: Hier kun je de belangrijkste steekwoorden invullen die de artikelgroep omschrijven. Vroeger werd dit door zoekmachines gebruikt om pagina’s te indexeren. Inmiddels is dit niet meer zo bij Google, maar wel bij andere zoekmachines. Verder is het vooral een handig geheugensteuntje voor jezelf om te zien voor welke termen de pagina is geoptimaliseerd.
  10. Meta omschrijving: Wat je hier invult komt in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google te staan. Zie ook stap 4 hierboven.
  11. Info: Hier plaats je de tekst die je op de pagina wil tonen (met de zoekwoorden erin). Dit is een html editor, dus om een H2 te gebruiken typ je: <h2>titel</h2>. En <p>tekst van de alinea.</p> voor bodytekst.

Let op! Het kan een aantal dagen duren voordat jouw wijzigingen zichtbaar zijn in Google. Over het algemeen bekijkt het algoritme van Google de hele pagina en bepaalt op basis van alle informatie die hij ‘leest’ welke informatie hij in zoekresultaten laat zien aan bezoekers. Door middel van bovenstaande stappen kun je de informatie zo duidelijk mogelijk presenteren aan Google, waardoor de kans groter wordt (maar helaas niet gegarandeerd kan worden) dat de informatie getoond wordt die jij wilt dat er getoond wordt.

Voorbeeld van een blog

Onderstaand een voorbeeld van een goede opbouw van een tekst/blog.

Met deze stappen kom je een heel eind bij het optimaliseren van je webshop voor zoekmachines!

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met afdeling klantgeluk door een mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Op datum
28 jul 2017
Categorie
Overig
Tags
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.