Webshop

Stappenplan naar goede SEO teksten bij artikelgroepen

Goede SEO teksten, waar moet ik beginnen? Bij de meesten zal het niet een kwestie zijn van niet willen, maar meer niet weten hoe te beginnen. Met deze stappen willen we uitleggen wat belangrijk is en waar je op moet letten.

Stap 1: Zoekwoordkeuze

Kies een zoekwoord of een combinatie van zoekwoorden waarmee je de pagina wilt optimaliseren. Idealiter kies je voor iedere pagina (categorie/artikelgroep) een unieke combinatie van zoekwoorden. Meerdere pagina’s proberen te optimaliseren voor precies hetzelfde zoekwoord heeft geen zin. Zoekwoordonderzoek kun je doen met verschillende tools. De Google Ads Zoekwoordplanner is erg bekend. Ga in Google Ads bovenaan naar Tools en vervolgens Zoekwoordplanner. Woorden met (relatief) hoge zoekvolumes en lage concurrentie zijn vaak het meest interessant om te gebruiken in jouw webshop. Daarnaast is het zaak om je gezonde verstand te gebruiken. Stel jezelf de vraag “Wat zou ik zoeken als ik op zoek ben naar dit product?”.  Neem hierbij dan ook spelfouten en tikfouten mee.

Stap 2: Tekst en zoekwoorddichtheid

Schrijf voor iedere artikelgroep/categorie of losse landingspagina een unieke tekst. De ideale lengte van de tekst is 300 tot 500 woorden. Meer woorden mag, minder wordt niet aangeraden. De tekst moet passen bij het zoekwoord. Ga dus geen onzin verhaal schrijven. Schrijf vanuit de bezoeker. Hierbij is het toverwoord ”relevantie”. Probeer in de eerste alinea van de productomschrijving wat vragen weg te nemen. Denk aan “Ben jij op zoek naar het product dat……?” of ”Altijd al eens een ….. willen hebben om ….?”.

Laat het zoekwoord meerdere keren terug komen in de tekst van de pagina of product. Doe dit op een natuurlijke manier, want overmatig gebruik van een specifiek woord wordt afgestraft door Google. Vuistregel is een zoekwoord dichtheid van rond de 2-3%. Bij een tekst van 300 woorden betekent dit dat het zoekwoord 6-9 keer in de tekst voorkomt. Belangrijk is dat je zoekwoord in zowel de eerste als de laatste alinea staat. Wissel af met enkelvoud/meervoud en synoniemen. Doe dit vooral in de eerste en 2e alinea.

Verder is het verstandig als de tekst meerdere interne en externe links bevat. Interne links zijn links naar andere pagina’s of categorieën in dezelfde webshop. Externe links zijn links naar andere websites, bijvoorbeeld van een specifiek merk.

Stap 3: Structuur en koppen

Het is belangrijk om structuur in je pagina te hebben. Zowel voor Google als voor de lezer die koppen scant. Voeg daarom altijd koppen (headings) toe aan de tekst. Binnen Logic4 webshops mag je geen gebruik maken van H1, deze worden namelijk automatisch voor je aangemaakt op basis van de paginatitel of artikelnaam. Wel kun je de tekst opdelen in meerdere blokken met daarbij een H2 heading. Richtlijn is zo’n 3x een H2 per pagina te gebruiken en eventueel zo’n 5x een H3.

Stap 4: Page title en meta description

Page title: De page title is erg belangrijk. Dit is de kop die in de zoekmachines getoond wordt evenals bovenin browservensters. Zet het zoekwoord of de zoekwoordcombinatie vooraan in de page title. Meestal wordt dit gevolgd door een zogenaamde pipeline (|) of een liggend streepje (-) en de bedrijfsnaam. Houd voor de page title een maximum van 60 tekens aan.

page-title-meta-description

Meta description: Dit is wat je in de zoekresultaten onder de link ziet. Deze tekst wordt niet door de zoekmachine gebruikt om je site te beoordelen, maar is voor de bezoeker wel interessant. De tekst moet gerelateerd zijn aan de inhoud van de pagina en wederom het zoekwoord bevatten. Richtlijn is 120-156 tekens inclusief spaties.

Begin bij je belangrijkste categorieën en producten. Wanneer dit is gevuld, kun je verder met de overige categorieën, producten en pagina’s.

Stap 5: Alt teksten van afbeeldingen

Omdat een pagina voor bezoekers aantrekkelijker wordt door afbeeldingen, vindt Google dit ook belangrijk. De zoekmachine kan echter geen afbeeldingen ‘lezen’. Voeg daarom op iedere ‘landingspagina’ altijd minstens 1 pagina-specifieke afbeelding of banner toe. Geef deze een logische bestandsnaam en Alt tekst mee. De Alt tekst bestaat uit enkele keywords die omschrijven wat de inhoud van de afbeelding is. Dus niet ‘banner-v1’, maar bijvoorbeeld ‘voorraadbeheer-bedrijfssoftware-logic4-voor-de-groothandel’.

Bij de banners vind je de ALT-tekst in het tabblad omschrijving:

Voor de producten wordt de bestandsnaam gebruik van de afbeelding zelf!

Stap 6: Zo vul je de velden in Logic4 software in

In het voorbeeld hieronder is een artikelgroep in de webshop geoptimaliseerd voor SEO. Naast artikelgroepen, kun je ook individuele producten, losse pagina’s en blogs optimaliseren voor SEO.

Artikelgroep optimaliseren voor SEO

  1. Open de artikelgroep die je wilt optimaliseren.
  2. Ga naar het tabblad Vertalingen.
  3. Website: Selecteer onder Website de juiste site waarop de aanpassingen moeten komen te staan.
  4. Taal: Vul eventueel de taal in waarvoor de informatie geldt. Meestal is dit Nederlands.
  5. Naam: Wat je hier invult komt te staan in de URL en in het linker uitklapmenu.
  6. Titel: Wat je hier invult wordt getoond als eerdergenoemde Page title, oftewel de kop bij het zoekresultaat in zoekmachines evenals bovenin het browservenster.
  7. H1 titel: Wat je hier invult komt als grote kop op de pagina onder de breadcrumb te staan. In de meeste gevallen is het handig om dit hetzelfde te houden als de naam van de artikelgroep en/of de Naam (van stap 5).
  8. Korte naam: Wat je hier invult komt te staan in de hoofdmenubalk op de pagina. Als je heel veel artikelgroepen hebt, of artikelgroepen met lange namen, is het verstandig om in de menubalk een kortere versie te gebruiken, zodat het mooier staat voor gebruikers.
  9. Keywords: Hier kun je de belangrijkste steekwoorden invullen die de artikelgroep omschrijven. Vroeger werd dit door zoekmachines gebruikt om pagina’s te indexeren. Inmiddels is dit niet meer zo bij Google, maar wel bij andere zoekmachines. Verder is het vooral een handig geheugensteuntje voor jezelf om te zien voor welke termen de pagina is geoptimaliseerd.
  10. Meta omschrijving: Wat je hier invult zie je niet terug op de pagina, maar wel in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Het is gelijk aan eerdergenoemde Meta description. Zie ook stap 4 hierboven.
  11. Info: Hier plaats je de tekst die je op de pagina wilt tonen (met de zoekwoorden erin). Dit is een HTML editor, dus om een H2 kop te gebruiken maak je gebruik van: <h2>omschrijving kop</h2>. En <p>omschrijving tekst...</p> voor de paragraaftekst eronder. Via <a href="https://www.vervangenvoordelink.nl">omschrijving linkwoord</a> kan je woorden of woordcombinaties doorlinken naar interne en externe links. Met <span class="readmore"> verschijnt een ‘Lees meer… button’ welke vooral op mobiel het gebruiksgemak vergroot.

Let op! Het kan een aantal dagen duren voordat jouw wijzigingen zichtbaar zijn in Google. Over het algemeen bekijkt het algoritme van Google de hele pagina en bepaalt op basis van alle informatie die hij ‘leest’ welke informatie hij in zoekresultaten laat zien aan bezoekers. Door middel van bovenstaande stappen kun je de informatie zo duidelijk mogelijk presenteren aan Google, waardoor de kans groter wordt (maar helaas niet gegarandeerd kan worden) dat de informatie getoond wordt die jij wilt dat er getoond wordt.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Nieuws

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.