Connectoren

SendCloud inregelen en gebruiken

Logic4 kan communiceren met SendCloud waardoor je verschillende vervoerders kan gebruiken voor het versturen van je orders.
De applicatie verstuurd de order gegevens via SendCloud naar de betreffende vervoerder en stuurt jou vervolgens de benodigde verzendlabels.
Plak het uitgeprinte verzendlabel op de doos en overhandig of geef je pakketten af aan de gekozen vervoerder. SendCloud stuurt een Track&Trace code naar de klant zodat zij de bestelling kunnen volgen.

Track & Trace mails moeten worden ingericht in SendCloud

Inrichten SendCloud verzendmethode

Voeg een nieuwe verzendmethode toe met de gewenste naam (bijvoorbeeld: ‘SendCloud’) en het type: SendCloud.

Tip: Je kan per vervoerder een Verzendmethode aanmaken met type: SendCloud. Hiermee hou je de afleveropties overzichtelijk en kan de klant vooraf al bepalen met welke vervoerder de order moet worden verstuurd.

Bij de verzendmethode van type Sendcloud dient de optie ‘Export’ te worden aangezet om ervoor te zorgen dat er order worden aangemaakt en de informatie word verstuurd naar SendCloud:

Daarnaast dien je ook de gewenste leveranciers te koppelen.
Dit doe je onder de tab ‘SendCloud afleveropties’. Hier selecteer je voor deze verzendmethode de mogelijke vervoerders en mogelijkheden.

! Let op: Als ingesteld staat dat het systeem in grammen rekent, dan dient hier het maximale bedrag ook in grammen ingevoerd te worden. (40 kg = 40.000 gram)

Systeeminstellingen

Naast het inrichten van de verzendmethoden dienen er ook nog een aantal systeeminstellingen te worden gedaan.

Om de koppling met SendCloud te laten werken dien je je persoonlijke SendCloud API in te stellen onder: Instellingen -> Systeeminstellingen -> Vervoerders.

Onder de tab ‘Order’ dient gecontroleerd te worden wanneer de verzendlabels worden geprint:

SendCloud gebruiken

Na het inregelen van de verzendmethode(s) en het instellen van de juiste systeeminstellingen kun je de SendCloud verzendmethode gebruiken in je order.

Wanneer je de vervoerder ‘SendCloud’ (of de vervoerders specifieke SendCloud verzendmethode) selecteert, dan vind je onder de verzendopties de ingeregelde ‘SendCloud afleveropties’ terug.

Bij het uitleveren van deze order kun je het aantal verzendlabels opgeven en/of extra colli toevoegen:

Na het verwerken van de order / uitlevering ontvang je van SendCloud automatisch de benodigde labels en zal zal SendCloud zorgdragen voor het versturen van de Track&Trace mails richting de klant (indien je deze hebt ingericht).

Sendcloud in combinatie met Batch uitleveren

Een andere methode om orders uit te leveren is via batch uitleveren (Aanmaken van een Batch uitlevering voor meerdere verkooporders).

Als je bijvoorbeeld per order wilt aangeven hoeveel colli er uitgedraaid dient te worden kun je dit overrulen door het volgende op te geven:

  1. Hier selecteer je de order die je in de batch wilt uitleveren
  2. Hier geef je het aantal verzendlabels (colli) op.

Optie Red je Pakketje

Één van de verzendopties welke je via Sendcloud kunt instellen is Red je Pakketje. Deze stelt je in staat om in te stellen op de shop dat de klant nog dezelfde dag een levering kan krijgen of de dag er na afhankelijk van de ingestelde cut off tijden.

Hoe stel je dit in?

Als eerste maak je een nieuwe verzendmethode aan:

  1. Verzendmethode aanmaken
  2. Kiezen voor type Sendcloud
  3. Koppelen aan een zone (indien van toepassing)
  4. Koppelen aan een betaalmethode (anders is de verzendmethode
  5. Vervolgens ga je naar Sendcloud afleveropties

Vervolgens dien je de afleveropties te selecteren:

  1. Kies hier door te kiezen voor “Nieuwe afleveroptie” voor de optie RedjePakketje Sameday
  2. Kies hier door te kiezen voor “Nieuwe afleveroptie” voor de optie RedjePakketje NextDay (Sameday + 1 dag)
  3. Product code voor Sameday + 1 dag –> NextDay
  4. Product code voor Sameday –> RedjePakketje
  5. Hier stel je de cutoff tijd in tot wanneer een klant kan bestellen en kan kiezen voor de optie Sameday.

Het is tevens mogelijk om per shop per dag een cut off tijd in te regelen.

 

Op deze wijze ben je in staat om per dag een ander tijdstip in te voeren.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
1
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.