In dit artikel wordt beschreven hoe je een rapport kunt opzoeken en kunt aanmaken/wijzigen.
Allereerst ga je naar het tabblad ‘Instellingen’ waar je onder de categorie ‘Systeem’ op ‘Rapporten beheer’ klikt.
Hier kun je een type rapport selecteren en vervolgens een nieuw rapport aanmaken of een bestaand rapport openen en wijzigen.
Wanneer je een nieuw rapport maakt wordt het ontwerp hiervan in een nieuw scherm geopend:
Een nieuw rapport bestaat standaard uit 3 secties; pageHeader, detail en pageFooter. In de pageHeader komt informatie te staan die eenmalig voor kan komen en hoofdgegevens bevat van het rapport. In het geval van een factuur zullen dit adresgegevens, factuurinformatie, titel en logo zijn. De detail sectie bestaat uit repeterende regels van informatie waar bij de factuur dit factuurregels zullen bevatten. In de pageFooter kun je informatie kwijt die eenmalig weergegeven wordt en kan bestaan uit bijvoorbeeld een subtotaal, een algemene tekst en footer tekst.
Hieronder zie je in de afbeelding hoe deze 3 secties worden aangegeven in het werkblad:
Nu je een nieuw (leeg) rapport hebt aangemaakt dienen we deze nog te vullen met statische tekst en datavelden.
Wanneer je een nieuw rapport hebt gemaakt of een bestaande hebt gewijzigd moet het rapport nog worden opgeslagen. Dit doen we door op de knop ‘Opslaan’ te drukken rechts onderaan in het venster. Als je op de knop hebt gedrukt kom je in een nieuw venster. Hier kunt je het rapport onder een andere naam/nieuwe naam opslaan of een bestaand rapport wijzigen.
Wanneer je een rapport niet meer gebruikt kun je deze ook verwijderen. Je kunt pas een rapport verwijderen als je het rapport geopend hebt. Als het rapport is geopend kan je op de knop ‘Verwijderen’ klikken. Nadat je op de knop verwijderen klikt komt u er een ja/nee venster waar je de keuze kunt maken voor het verwijderen.
Wanneer je een rapport opslaat door middel van de ‘Opslaan’ knop wordt het rapport opgeslagen in de database. Maar je kun het rapport ook op de harde schijf opslaan. Door de knoppen ‘ctrl+s’ als combinatie in te drukken krijg je de vraag waar je het rapport wilt opslaan.
Als je een rapport hebt geëxporteerd kan je dit rapport ook weer importeren door ‘ctrl+o’ als combinatie in te drukken. Selecteer de locatie waar je het rapport hebt opgeslagen en klik op openen.
Met het in/exporteren kan je een opgeslagen rapport openen onder welk type rapport dan ook.
Je kunt een rapportnaam extra eigenschappen meegeven door de naam van het rapport te voorzien van een bepaald stuk tekst. Hieronder de mogelijkheden:
LET OP: Elk type rapport heeft andere eigenschappen (datavelden). Zo kan een rapport van het type grootboek geen pakbon locaties bevatten en andersom kan een pakbon grootboeknummers bevatten