Om het plaatsen van kleine orders te ontmoedigen en/of de overhead/kosten hiervan te drukken is het mogelijk om orderkosten in rekening te brengen bij de klant. Het inregelen van deze orderkosten (en de drempel van deze kosten) doe je via de systeeminstellingen in de Logic4 backoffice.
Om de orderkosten in te regelen moeten we eerst een orderkosten artikel aanmaken. Dit artikel wordt door het systeem als extra regel aan de order toegevoegd indien de orderkosten in rekening gebracht moeten worden.
Dit artikel kun je aanmaken zoals je dat ook doet met andere producten. Let daarbij op de volgende 3 punten.
1) De gekoppelde hoofdartikelgroep is van het type ‘Diensten koppelbaar (zonder voorraad)’.
2) De prijs die je instelt onder Prijzen zal het bedrag zijn dat wordt gerekend als orderkosten.
3) Het artikelnummer stel je in op ‘Orderkosten’. Deze tekst is niet zichtbaar op de webshop.
In de systeeminstellingen vind je onder het kopje ‘Order’ de instellingen voor de orderkosten.
Bij een debiteur kun je onder de financiële instellingen de orderkosten op systeemniveau overrulen.
Ga hiervoor naar de betreffende debiteur, wijzig deze, ga naar het tabblad ‘Financieel/Overig’ en vul hier de volgende velden:
Wanneer je de orderkosten hebt ingeregeld, dan wil je dat deze ook worden getoond in de winkelwagen om zo jouw klanten correct te informeren. Dit doe je door een CMS item aan te maken.
Zorg ervoor dat deze als losse pagina wordt aangemaakt en dat je de sleutel ‘order-cost-notification’ gebruikt.
Vervolgens geef je onder de tab ‘Tekst’ de tekst op die moet worden getoond.
Als een bezoeker op de webshop voor een lager bedrag dan het franco bedrag bestelt, ziet hij de volgende melding in beeld: