Logic4

Mailen met Office 365

Vanuit Logic4 bestaat de mogelijkheid om de mailstroom te laten lopen via de Logic4 mailserver en via je eigen Office 365 account. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je middels Office 365 kunt mailen vanuit Logic4.

LET OP: Om Office 365 te kunnen gebruiken dien je een pakket af te nemen bij Microsoft waar de Exchange service bij inbegrepen is! Zie onderstaande afbeeldingen voor meer informatie.

office-365 office-365

Stap 1: Instellen en inloggen bij Office365

Om gebruik te maken van Office 365 dien je eerst je Office 365 account toe te voegen. Hiermee maak je contact met je office 365 account.

  1. Kies voor Groep: Gebruikers
  2. Kies voor Mijn gebruikersgegevens aanpassen. Het scherm met de gegevens van de ingelogde gebruikers word geopend.
  3. Selecteer de optie [ ] Gebruik maken van Office 365
  4. Klik op Inloggen
  5. De popup word geopend. Hiermee logt de gebruiker daadwerkelijk in. Let op: De gebruiker blijft ingelogd tot dat de gebruiker zich zelf weer uitlogt.
  6. De Office 365 mail box wordt toegevoegd aan deze gebruiker
  7. Bij deze optie geeft de gebruiker aan welke mappen hij wil synchroniseren met de Logic4 Desktop applicatie.

Zorg er voor dat deze gegevens worden opgeslagen.

LET OP: Verzonden e-mail en inkomende e-mail worden niet opgeslagen onder Communicatie in Logic4. Deze vind je terug in je eigen Office 365 account of bij de debiteuren- en crediteurenkaart.
E-mails van het type WebsiteEmail zijn niet in te zien in Logic4 en Office 365. Deze templates worden via het Next platform verstuurd.

Het betreft enkel emails van het type BackOffice_Email

Wanneer je nog niet bent ingelogd en je roept een email functionaliteit aan waarbij er gemaild word vanuit Office365 dan komt er een popup naar voren dat je moet inloggen alvorens je kunt e-mailen.

Stap 2: Gedeelde mappen inrichten

Bij stap 1 is uitgelegd hoe de gebruiker zijn Office 365 account toevoegt aan de gebruikersgegevens. Echter heeft dit betrekking op alleen de eigen gestuurde e-mails en afhankelijk van de afgegeven rechten heeft enkel de gebruiker toegang.
In veel situaties word er gewerkt met Gedeelde mappen. Dit is van toepassing als e-mails zoals facturatie e-mails of verzendbevestigingen van een bedrijfsemail adres worden verstuurd, denk hierbij aan info@bedrijfsemail.nl.

Let op:
Het is belangrijk dat als er met meerdere email boxen wordt gewerkt dat de gedeelde mappen bij iedere gebruiker zijn ingericht.

Hiervoor dien je als gebruiker de gedeelde mappen toe te voegen. Voordat de gedeelde mappen toegevoegd kunnen worden dient in de Microsoft 365 admin center de toegang en de rechten geregeld te worden.
Meer informatie over Microsoft 365 beheer centrum vind je hier:
https://docs.microsoft.com/nl-nl/microsoft-365/admin/admin-overview/admin-center-overview?view=o365-worldwide

Hoe kunnen gedeelde mappen worden toegevoegd?

  1. Ga naar Tabblad: Gebruiker
  2. Kies vervolgens “Mijn gebruikers gegevens aanpassen
  3. Selecteer Toevoegen
  4. Het scherm “Mailbox toevoegen” wordt geopend. De Logic4 gebruiker kan hier een email box toevoegen waar hij de rechten voor heeft.
  5. Na “Opslaan en sluiten” worden de beschikbare mappen opgehaald. Deze mappen zijn te selecteren welke gesynchroniseerd moeten worden.

Office 365 gebruikers moeten rechten hebben om mails te lezen, aanpassen en verzenden (read, write, send) voor zowel de eigen mailbox als gedeelde mailboxes. Dit is zoals hierboven aangegeven in te richten in Office 365.

Stap 3: Standaard verzendadres instellingen

In dit scherm is het standaard email verzendadres in te stellen.

Dit scherm is toegevoegd aan de groep Email inrichten:

Dit is het systeem brede email adres vanuit waar gemaild word.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.