Logic4

Intercompany levering (2017)

LET OP: Wanneer je de Intercompany wil inrichten over meerdere administraties hou dan rekening met het volgende:
Vooraf dien je een nummerreeks te hebben bepaald en ingevoerd te hebben die niet bijt met de nummerreeksen van andere administraties.

LET OP: deze reeks kan NIET meer wijzigen wanneer er eenmaal een order is aangemaakt.

In deze handleiding wordt uitgelegd welke inrichtingen er moeten worden uitgevoerd om intercompany orders uit te leveren/verwerken.
In het onderstaande voorbeeld gaan we een Duitse order (subadministratie) uitleveren via de hoofdadministratie (Nederland).
Voordat je kunt beginnen. Ga via de tab “Instellingen” naar het item “Filialen”. Open de subadministratie (Duitsland).

Klik op het tabblad ‘Intercompany’, en kies voor een nieuwe intercompany aanmaken.

  1. Kies het filiaal waar de order aangemeld moet worden
  2. Kies de debiteur die gekoppeld word aan de intercompany order. Deze debiteur kun je koppelen aan een prijslijst met een opslag van 0% waardoor je alles kunt uitleveren/factureren tegen inkoopprijzen.
  3. Kies de Intercompany leverancier voor deze artikelen die je speciaal hebt aangemaakt

LET OP: het is dus niet meer nodig om bij ieder artikel een 2e leverancier te koppelen.

Vervolgens komt er Duitse order binnen:

Omdat de Duitse administratie geen voorraad heeft, gaan we deze order uitleveren via een intercompany levering.
Ga als eerst naar het inkooporder advies.

  1. Kies voor inkooporder per verkooporder aanmaken
  2. Kies voor de eigen aangemaakte leverancier of kies het filiaal
  3. De orderregels komen in dit overzicht te staan
  4. Kies voor intercompany bestellen (laat het vinkje ‘dropshipments’ aan staan om het afleveradres over te nemen van de originele order).

Nadat er op bestellen is geklikt, word er een inkooporder aangemaakt in de subadministratie.

In de hoofdadministratie (Nederland) is een nieuwe order aangemaakt:

Als er wordt gewerkt met de PostNL verzendmethode dan wordt het verzendlabel + de track and trace code geprint en verzonden vanuit de sub administratie (Duitse). Hiervoor dient op het tabblad Instellingen > Systeem instellingen > Verzenders de juiste gegevens te worden gevuld. Dit dient te gebeuren in de hoofdadministratie. Hieronder het tabblad waar het gevuld moet worden:

De order in de hoofdadministratie kan nu uitgeleverd worden mits er genoeg op voorraad ligt.
Tijdens de verwerking word er een inkooplevering aangemaakt in de subadministratie. Er komt ook een voorraadmutatie waardoor er voorraad op-geboekt word in de subadministratie.

Zodra alles van de inkooporder geleverd is dan word de inkooporder gesloten.

Er word een inkoopfactuur aangemaakt in de sub-administratie:

Als laatste stap moet de originele order handmatig uitgeleverd en gefactureerd worden in de subadministratie. (Batch uitleveren).

Punten waarmee rekening moet worden gehouden bij intercompany leveringen:

  • Bij niet dropshipment leveringen, wordt het afleveradres van de intercompany debiteur overgenomen in de verkooporder.
  • Bij het aanmaken van een nieuw artikel moet de actieve leverancier waarbij besteld word in de subadministratie worden ingesteld. (bijlage 1)
  • Vullen van juiste grootboeken/dagboeken per administratieBijlage 1:
    Actieve leverancier binnen administratie:

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
1

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.