Een onmisbaar onderdeel in een modern ERP pakket is een rittenplanningsmodule. Binnen Logic4 is deze aanwezig op het tabblad ‘Orders’. Voordat de rittenplanning gebruikt kan worden moet deze worden ingericht. Hieronder wordt daarom eerst de inrichting besproken en daarna de werking en opties van de rittenplanning.
Op het tabblad ‘Orders’ zijn onder het kopje ‘ Rit planning inrichten’ vier verschillende opties zichtbaar. Hieronder zal ieder venster kort toegelicht worden zodat de juiste gegevens ingevuld worden.
Als eerste behandelen we het venster voor de ‘Rit status’:
Geselecteerd item: voor het aanmaken van een nieuwe status kies voor de knop ‘Nieuw’ aan het einde van de regel. Zijn er meerdere statussen aangemaakt dan zijn die hier ook te selecteren.
Naam: geef hier de naam van de status op. Voorbeelden kunnen zijn: ‘Uitgevoerd’ of ‘Nog uit te voeren’.
Planning afsluiten (vinkje): als het vinkje wordt aangezet bij een status dan wordt de betreffende order die de status heeft gekregen in een rit niet meer meegenomen in de planning van die rit.
Het volgende venster is ‘Voertuigen:
Geselecteerd item: voor het aanmaken van een nieuw voertuig kies voor de knop ‘Nieuw’ aan het einde van de regel. Zijn er meerdere voertuigen aangemaakt dan zijn die hier ook te selecteren.
Naam: vul hier de naam van het voertuig in. Een voorbeeld kan zijn: Mercedes Sprinter VS-689-D
Kenteken: vul hier het kenteken van het vervoersmiddel in. Een voorbeeld kan zijn: VS-689-D
Start adres: dit zal het adres zijn waar het voertuig zich (vaak) bevindt. Dat kan zijn op kantoor of op een centrale plaats in Nederland.
Start postcode / plaats: dit zal het adres zijn waar het voertuig zich (vaak) bevindt. Dat kan zijn op kantoor of op een centrale plaats in Nederland.
Eind adres: indien het startadres anders is dan het eindadres kan die hier ingegeven worden. Deze informatie is relevant voor de routeplanning.
Eind postcode / plaats: indien het startadres anders is dan het eindadres kan die hier ingegeven worden. Deze informatie is relevant voor de routeplanning.
Het volgende venster is ‘Rit regel status:
Geselecteerd item: voor het aanmaken van een nieuwe rit regel status kies voor de knop ‘Nieuw’ aan het einde van de regel. Zijn er meerdere statussen aangemaakt dan zijn die hier ook te selecteren.
Naam: vul hier de naam van de rit regel status in. Een voorbeeld kan zijn: ‘Inplannen’ of ‘Gepland’.
Kleur: de rit regel status kan een bepaalde kleur krijgen. Dit om het overzicht te verbeteren. Dit heeft dan hetzelfde effect als bijvoorbeeld een orderstatus
Route plannen (vinkje): staat dit vinkje aan bij een status dan kan een regel met deze status worden ingepland voor de rit. Staat het vinkje uit dan zal de regel met die betreffende status niet worden meegenomen met de ritplanning.
Het volgende venster is ‘Instellingen:
In dit venster kunnen alle voorkeursinstellingen worden ingegeven. De keuzes die hier worden gemaakt gelden voor nieuwe ritten. Als nu een nieuwe rit wordt aangemaakt dan wordt op basis van de bovenstaande instellingen de velden voor status, soort en voertuig als standaard gevuld.
De opties onder ‘Geplande levering – order leverstatus’ gelden voor orders die reeds in een rit zitten.
Nadat alle gewenste instellingen zijn ingevoerd en opgeslagen kan er een rit worden aangemaakt. Aan die rit worden vervolgens order gehangen. Hieronder is een voorbeeld weergegeven van hoe een rit eruit kan komen te zien:
Omschrijving: dit is de omschrijving van de rit. Vul hier een omschrijving die voor jullie relevant is. Bijvoorbeeld een datum, weeknummer of naam van de transporteur.
Aangemaakt: dit veld wordt standaard gevuld met de datum van aanmaken. Maar heeft verder geen functie voor de planning.
Aangemaakt door: de wordt altijd aangemaakt door een medewerker. Het is mogelijk om de rit op naam van een andere medewerker te zetten.
Ritdatum: dit is de datum dat de rit gaat plaatsvinden of dat de goederen opgehaald worden.
Status: zie uitleg in eerste stap.
Soort: zie uitleg in eerste stap
Voertuig: zie uitleg in eerste stap
Bestuurder: hier kan worden gekozen uit alle gekoppelde gebruikers in de software.
Bijrijder: hier kan worden gekozen uit alle gekoppelde gebruikers in de software.
Memo: dit vrije veld kan worden gevuld met opmerkingen die relevant zijn voor deze rit.
Vanuit een verkooporder kan het rittenoverzicht worden geopend. Vervolgens kan de betreffende verkooporder worden toegewezen aan een rit. Hoe dat kan is hieronder weergegeven in een print-screen:
Op het tabblad ‘Orders’ staat onder het kopje ‘Rit planning’ de optie ‘Ritten overzicht’. Door hier te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘Zoeken’ worden alle beschikbare ritten weergegeven. Selecteer de rit die je wilt gaan bewerken en dubbelklik daarop. Vervolgens opent zich het rittenscherm.
De ritten module komt in meerdere vensters binnen Logic4 terug. In die vensters kan worden gefilterd op een rit. Zodoende komen alleen de orders naar voren die in bepaalde rit zitten. Denk voor het filteren aan het orderoverzicht, factuuroverzicht, pickbonnen printen overzicht, automatische facturatie, batch uitleveren, etc. Om een voorbeeld te geven zijn hieronder van het automatische facturatie scherm en het batch uitleveren scherm print-screens geplakt. Doordat de rittenmodule volledig is geïntegreerd kunnen ritten voor vele doeleinden worden gebruikt.