Logic4

Inrichting en werking rittenplanning

Een onmisbaar onderdeel in een modern ERP pakket is een rittenplanningsmodule. Binnen Logic4 is deze aanwezig op het tabblad ‘Orders’. Voordat de rittenplanning gebruikt kan worden moet deze worden ingericht. Hieronder wordt daarom eerst de inrichting besproken en daarna de werking en opties van de rittenplanning.

Instellen opties voor een rit

 

Op het tabblad ‘Orders’ zijn onder het kopje ‘ Rit planning inrichten’ vier verschillende opties zichtbaar. Hieronder zal ieder venster kort toegelicht worden zodat de juiste gegevens ingevuld worden.

Als eerste behandelen we het venster voor de ‘Rit status’:

Geselecteerd item: voor het aanmaken van een nieuwe status kies voor de knop ‘Nieuw’ aan het einde van de regel. Zijn er meerdere statussen aangemaakt dan zijn die hier ook te selecteren.
Naam: geef hier de naam van de status op. Voorbeelden kunnen zijn: ‘Uitgevoerd’ of ‘Nog uit te voeren’.
Planning afsluiten (vinkje): als het vinkje wordt aangezet bij een status dan wordt de betreffende order die de status heeft gekregen in een rit niet meer meegenomen in de planning van die rit.

Het volgende venster is ‘Voertuigen:

Geselecteerd item: voor het aanmaken van een nieuw voertuig kies voor de knop ‘Nieuw’ aan het einde van de regel. Zijn er meerdere voertuigen aangemaakt dan zijn die hier ook te selecteren.
Naam: vul hier de naam van het voertuig in. Een voorbeeld kan zijn: Mercedes Sprinter VS-689-D
Kenteken: vul hier het kenteken van het vervoersmiddel in. Een voorbeeld kan zijn: VS-689-D
Start adres: dit zal het adres zijn waar het voertuig zich (vaak) bevindt. Dat kan zijn op kantoor of op een centrale plaats in Nederland.
Start postcode / plaats: dit zal het adres zijn waar het voertuig zich (vaak) bevindt. Dat kan zijn op kantoor of op een centrale plaats in Nederland.
Eind adres: indien het startadres anders is dan het eindadres kan die hier ingegeven worden. Deze informatie is relevant voor de routeplanning.
Eind postcode / plaats: indien het startadres anders is dan het eindadres kan die hier ingegeven worden. Deze informatie is relevant voor de routeplanning.

Het volgende venster is ‘Rit regel status:

Geselecteerd item: voor het aanmaken van een nieuwe rit regel status kies voor de knop ‘Nieuw’ aan het einde van de regel. Zijn er meerdere statussen aangemaakt dan zijn die hier ook te selecteren.
Naam: vul hier de naam van de rit regel status in. Een voorbeeld kan zijn: ‘Inplannen’ of ‘Gepland’.
Kleur: de rit regel status kan een bepaalde kleur krijgen. Dit om het overzicht te verbeteren. Dit heeft dan hetzelfde effect als bijvoorbeeld een orderstatus
Route plannen (vinkje): staat dit vinkje aan bij een status dan kan een regel met deze status worden ingepland voor de rit. Staat het vinkje uit dan zal de regel met die betreffende status niet worden meegenomen met de ritplanning.

Het volgende venster is ‘Instellingen:

In dit venster kunnen alle voorkeursinstellingen worden ingegeven. De keuzes die hier worden gemaakt gelden voor nieuwe ritten. Als nu een nieuwe rit wordt aangemaakt dan wordt op basis van de bovenstaande instellingen de velden voor status, soort en voertuig als standaard gevuld.

De opties onder ‘Geplande levering – order leverstatus’ gelden voor orders die reeds in een rit zitten.

Een rit aanmaken

Nadat alle gewenste instellingen zijn ingevoerd en opgeslagen kan er een rit worden aangemaakt. Aan die rit worden vervolgens order gehangen. Hieronder is een voorbeeld weergegeven van hoe een rit eruit kan komen te zien:

Omschrijving: dit is de omschrijving van de rit. Vul hier een omschrijving die voor jullie relevant is. Bijvoorbeeld een datum, weeknummer of naam van de transporteur.

Aangemaakt: dit veld wordt standaard gevuld met de datum van aanmaken. Maar heeft verder geen functie voor de planning.
Aangemaakt door: de wordt altijd aangemaakt door een medewerker. Het is mogelijk om de rit op naam van een andere medewerker te zetten.
Ritdatum: dit is de datum dat de rit gaat plaatsvinden of dat de goederen opgehaald worden.
Status: zie uitleg in eerste stap.
Soort: zie uitleg in eerste stap
Voertuig: zie uitleg in eerste stap
Bestuurder: hier kan worden gekozen uit alle gekoppelde gebruikers in de software.
Bijrijder: hier kan worden gekozen uit alle gekoppelde gebruikers in de software.
Memo: dit vrije veld kan worden gevuld met opmerkingen die relevant zijn voor deze rit.

Verkooporder toewijzen aan een rit

Vanuit een verkooporder kan het rittenoverzicht worden geopend. Vervolgens kan de betreffende verkooporder worden toegewezen aan een rit. Hoe dat kan is hieronder weergegeven in een print-screen:

Een rit openen en verder bewerken

Op het tabblad ‘Orders’ staat onder het kopje ‘Rit planning’ de optie ‘Ritten overzicht’. Door hier te klikken en vervolgens te kiezen voor ‘Zoeken’ worden alle beschikbare ritten weergegeven. Selecteer de rit die je wilt gaan bewerken en dubbelklik daarop. Vervolgens opent zich het rittenscherm. 

  1. Middels deze knop kun je nieuwe verkooporders toevoegen aan een rit.
  2. Middels deze knop kunnen reeds toegevoegde verkooporders worden verwijderd uit een rit.
  3. Door hier te klikken wordt de geselecteerde verkooporder geopend.
  4. Binnen Logic4 is het mogelijk om geheel naar eigen wens rapporten te maken. Bijvoorbeeld een orderbevestiging of factuur. Hetzelfde kan voor de rittenmodule. Door hierop te klikken worden alle sjablonen getoond die geprint kunnen worden. Dit zijn sjablonen die zelf toegevoegd kunnen worden. Wat hier dus geprint kan worden bepalen jullie zelf.
  5. Het is mogelijk om verkooporders die zijn toegevoegd aan een rit vanuit die rit verder te verwerken en te factureren. Dat kan via deze knop. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de verkooporders artikelen bevatten met voorraad én dat de betaling akkoord is.
  6. Middels deze knop kan richting de klanten die in de rit zitten (de debiteuren bij de verkooporder) direct een mail worden gestuurd waarin bijvoorbeeld staat dat hun order op korte termijn overgedragen zal worden aan de transporteur. Verder kan de verwachte levertijd worden meegestuurd plus andere relevante informatie.
  7. Middels deze twee knoppen kan de optimale route worden bepaald. Door voor ‘Optimaliseer route’ te kiezen worden alle orders geoptimaliseerd voor de juiste route. Vervolgens kan met de knop ‘Bekijk route’ de route via Google Maps worden bekeken. Hieronder een voorbeeld:
  8. Zijn de reeds ingeplande orders niet naar wens? Middels deze knop kunnen de geselecteerde orders opnieuw worden ingepland.
  9. Hiermee worden alle orders in de rit geëxporteerd naar Excel.
  10.  Alle stamgegevens van de rit worden hier weergegeven. Hieronder vallen zaken als: ritnaam, datum aangemaakt, voertuig, etc. Onder die gegevens zijn een aantal filters opgenomen waarmee binnen de rit gefilterd kan worden. In dit voorbeeld zijn er slechts een aantal orders aanwezig maar stel dat er meer dan 100 orders aan een rit hangen dan kan met deze filters worden gezocht in die 100 orders. Ook hier kunnen weer nieuwe orders worden toegevoegd.
  11.  Hier worden alle toegevoegde orders weergegeven. In de kolom ‘leverstatus’ kan de order regel status worden ingevoerd. In de kolom ‘Chauffeurs info’ kan per order nog speciale informatie voor de chauffeur ingevoerd. Bijvoorbeeld ‘zwaar pakket’ of ‘breekbaar pakket’.

 

Ritten gebruiken in andere schermen

De ritten module komt in meerdere vensters binnen Logic4 terug. In die vensters kan worden gefilterd op een rit. Zodoende komen alleen de orders naar voren die in bepaalde rit zitten. Denk voor het filteren aan het orderoverzicht, factuuroverzicht, pickbonnen printen overzicht, automatische facturatie, batch uitleveren, etc. Om een voorbeeld te geven zijn hieronder van het automatische facturatie scherm en het batch uitleveren scherm print-screens geplakt. Doordat de rittenmodule volledig is geïntegreerd kunnen ritten voor vele doeleinden worden gebruikt. 

 

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met afdeling klantgeluk door een mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
1
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.