Webshop

Inrichting benodigde producten

In deze handleiding leggen we uit hoe je benodigde producten inricht in de backoffice, hoe dit zichtbaar is voor de eindklant en wat de toegevoegde waarde hiervan is.

We gaan uit van één voorbeeldproduct, namelijk een BBQ met als benodigde producten een beschermhoes en kolen. We willen namelijk klanten triggeren om na bestelling van de BBQ ook nog de kolen en de beschermhoes te bestellen. Dit is dus anders dan gerelateerde artikelen en accessoires, aangezien die al vóór aankoop van het product zichtbaar zijn in de shop. Bij benodigde producten is het doel om ná aankoop nog upsell te genereren via de bevestigingse-mail. De hoes en kolen kunnen in dit geval dus zowel een accessoire zijn, als een benodigd product. Klik hier voor het help-artikel over inrichten van gerelateerde artikelen en accessoires.

Voorbeeld van BBQ met benodigde producten hoes en kolen

Let op: Dit werkt alleen voor orders die aan een shop gekoppeld zijn.

Stap 1: Benodigde producten aan een artikel toevoegen

Om deze functionaliteit te gebruiken dien je eerst in de backoffice benodigde producten toe te wijzen aan een artikel. Voor de BBQ voegen we de hoes en kolen toe. Dat doen we op de volgende wijze:

Het resultaat van bovenstaande actie is dat deze artikelen nu als Benodigd product aan de BBQ zijn toegevoegd.

Om benodigde producten in te richten dien je dit per artikel te doen zoals bovenstaand vermeld.

Let op: Alleen artikelen die direct te bestellen zijn kunnen worden opgenomen in deze lijst. Dus geen moederartikelen waar nog een kind-selectie voor moet worden gemaakt en ook geen complex samengestelde artikelen of pakketten. Het artikeloverzicht dat opent wanneer een benodigd product toegevoegd wordt filtert deze opties automatisch. Producten die niet gekocht kunnen worden op de webshop vanwege hun status zullen nog steeds getoond worden, maar kunnen niet in het winkelmandje toegevoegd worden.

Stap 2: E-mail templates inrichten

De link waarmee benodigde producten automatisch in het winkelmandje gelegd worden, is voor twee e-mail templates in te richten. We gaan hier in op beide templates.

E-mail template type BackOffice_OrderFactuur

Dit template biedt de mogelijkheid om (handmatig) de mail te versturen vanuit een order.

Inrichting:

Dit e-mail template BackOffice_OrderFactuur kun je gebruiken als je vanuit een order een mail wilt versturen naar de klant.

Let op: Dit betreft dus een handmatige e-mail actie vanuit de backoffice.

E-mail template type WebsiteEmail_Bestelbevestiging voor Klant

Dit template wordt automatisch naar een klant verzonden na het plaatsen van een bestelling via de shop.

Inrichting:

Let op: Deze e-mail wordt dus automatisch naar de klant verstuurd.

Wat gebeurt er als de klant op de link klikt?

Als jouw klant een e-mail van je ontvangt met de link naar de benodigde producten, dan zal hij na het klikken op de link direct in de winkelmand deze producten zien en zullen ook de aantallen juist doorgevoerd worden in de bestelling.

 

Let op: Zowel de shop als de backoffice dienen op de nieuwste versie van Logic4 Desktop/Webshop te draaien. Klik hier om te lezen hoe je de versie controleert. Vraag je consultant of de Servicedesk hoe je de nieuwste versie kunt activeren.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.