Een inkooplevering maak je aan op het moment dat er een levering binnenkomt van een leverancier (goederenontvangst).
Er zijn twee mogelijkheden waarop een inkooplevering aangemaakt kan worden:
In dit Help-artikel wordt het volgende uitgelegd:
Vanuit een bestaande inkooporder kan de inkooplevering verwerkt worden.
Eerst zoek je de inkooporder op in het inkooporder overzicht. Ga hiervoor vanuit het hoofdscherm naar Orders -> Inkoop orders -> Inkooporder overzicht. Je kunt daarbij zoeken op Leverancier, Artikel of Inkoopordernummer, maar ook op Datum en Orderstatus:
Nadat je de juiste inkooporder gevonden hebt, klik je erop en kom je in het scherm van de inkooporder terecht. Je kunt dan klikken op “Inkooplevering aanmaken”:
Hierna verschijnt het scherm van de inkooplevering:
Te zien is dat er automatisch een regel is aangemaakt op basis van de inkooporder. De gegevens van de inkooporder staan rechtsboven nog een keer apart vermeld ter controle.
Als alles in orde is, zijn er 2 opties:
Om een losse inkooplevering aan te maken ga je in het hoofdscherm naar Orders -> Inkoop orders -> Inkooplevering aanmaken:
In het volgende scherm kun je aangeven voor welk filiaal de inkooplevering geldt en wie de leverancier is. Na het kiezen van de leverancier kun je in het veld ‘Inkooporder’ de inkooporders kiezen bij deze leverancier. Je kunt dan de juiste inkooporder zoeken bij de levering die is binnengekomen.
Daarna klik je op Regel toevoegen en vul je de artikelcode in van het artikel dat binnengekomen is. Bij meerdere artikelen gebruik je meerdere regels. Ook vul je de overige gegevens in zoals het aantal stuks dat is geleverd:
Klik hierna op de knop “Verwerken” bovenin het scherm. Er komt een pop-up met de vraag “Weet u zeker dat u de levering wilt verwerken en de voorraad toe wilt kennen?”. Klik hierbij op “Ja” als alles in orde is en je door wil gaan. De voorraad wordt dan toegekend en de levering is verwerkt.
In het inkoopleveringen overzicht (via “Orders” -> “Inkoop orders” -> “Inkoopleveringen overzicht” ) is deze levering nu zichtbaar met de status “Levering verwerkt, wacht op factuur”:
Er is met deze stap alleen voorraad toegekend (de binnengekomen artikelen zijn toegevoegd aan de voorraad).
Na het invoeren van een inkooplevering is deze zichtbaar in het Inkoopleveringen overzicht.
In het inkoopleveringen overzicht worden alle inkoopleveringen getoond die reeds zijn aangemaakt in het systeem. Dit zijn allemaal goederenontvangsten die vaak op basis van een inkooporder zijn gedaan. Het overzicht van de inkoopleveringen ziet er uit zoals hieronder weergegeven. Per functie en kolom wordt een toelichting gegeven:
Na het verwerken van de inkooplevering kan de factuur geboekt worden, zodra deze ontvangen is. Hiervoor wordt de inkoopfactuur wizard gebruikt.
Rechten
De medewerker die de inkoopfactuur gaat verwerken, moet eerst de juiste rechten hebben. Om dit in te stellen ga je in het hoofdmenu naar “Gebruikers” -> “Gebruikersgroep rechten”:
Kies in het scherm de juiste gebruikersgroep van de medewerker die de inkoopfactuur wizard gaat gebruiken. Er zijn twee instellingen die aangevinkt moeten zijn voordat de medewerker de inkoopfactuur mag gaan verwerken:
Inkoopfactuur wizard
Als de rechten goed zijn ingesteld, dan kan de medewerker de inkoopfactuur wizard opstarten. Deze is te vinden onder “Facturatie” -> “Inkoop facturen” -> “Inkoopfactuur wizard”:
In het scherm kan gezocht worden op Leverancier, maar ook op Filiaal en Kostenplaats. Kies bijvoorbeeld de juiste leverancier, waarna aan de rechterkant een lijst met inkoopleveringen tevoorschijn komt. Selecteer hier de inkooplevering(en) waarvoor je de factuur wil verwerken.
Let erop dat de volgende gegevens gevuld moeten zijn om te kunnen factureren:
Klik hierna op “Verwerken”. Er volgt dan een nieuw scherm: de Dagboek toewijzing.
In dit scherm is te zien hoe de factuur wordt weggeboekt.
Bij dit voorbeeld staat bij de Omschrijving vermeld:
Als alles klopt, kies dan voor “Opslaan en sluiten”.
Er is ook de mogelijkheid om de factuur te verdelen over meerdere periodes. Gebruik hiervoor de knop “Kosten verdelen”. Eerst volgt een pop-up:
Klik op “Ja” en de boeking wordt opgeslagen. Het volgende scherm komt in beeld:
In dit scherm kunnen periodes gekozen worden waarover de kosten moeten worden verdeeld.
Bij periode types kunnen de volgende termijnen gekozen worden:
– maand
– Kwartaal
– Jaar
Ook moet de tegenrekening worden opgegeven voor het wegboeken van de kosten.
In het gebruikte voorbeeld wordt de factuur weggeboekt per kwartaal, gedurende het jaar 2021. Dit gaat bijvoorbeeld naar de tegenrekening ‘Kruisposten’. Na het klikken op de knop “Verwerken” komt het volgende overzicht in beeld:
Als alles klopt, kies dan voor “Opslaan en sluiten”. De boeking wordt opgeslagen en het scherm sluit af.
Daarmee is de boeking afgerond en de inkoopfactuur definitief verwerkt.
Het kan soms gebeuren dat met het verwerken van een inkooplevering de complete inkooporder verwerkt wordt, terwijl achteraf blijkt dat nog niet alles binnen is gekomen met de inkooplevering. In dat geval kan er een tweede inkooplevering worden aangemaakt en kun je dit corrigeren door met negatieve aantallen te werken. De voorraad wordt op die manier gecorrigeerd zodat de aantallen weer kloppen. In onderstaande schermprint wordt uitgelegd hoe je dit invoert: