Logic4

Ik kan mijn order niet uitleveren

Binnen Logic4 kan een order op meerdere manieren worden uitgeleverd en verwerkt. In sommige gevallen is de uitlevering van een een order of orderregel niet mogelijk. De oorzaak kan liggen aan verschillende order gerelateerde instellingen. In deze handleiding bespreken we de meest voorkomende oorzaken en laten zien hoe je dit kunt oplossen.

Het product in de orderregel is niet op voorraad

De meest voorkomende reden dat een orderregel niet uitgeleverd kan worden is omdat er geen voorraad van het desbetreffende product aanwezig is. In het voorbeeld hieronder is regel 1 wel op voorraad, regel 2 niet.

  1. Regel is op voorraad. Deze regel is groen, wat betekent dat de gevraagde aantallen op voorraad zijn. Dat kun je snel controleren door de gevraagde aantallen in de kolom ‘Aantal’ te vergelijken met het de kolom ‘Gereserveerd’. In dit geval is beide 1, wat klopt.
  2. Regel 2 is niet op voorraad. Hier worden 5 stuks gevraagd maar in de kolom gereserveerd staat nul. Er is dus geen voorraad aanwezig. De orderregel kan in dit geval niet uitgeleverd worden.
  3. Beide orderregels hangen netjes aan een magazijn. Alleen in dat magazijn wordt gekeken naar de vrije voorraad.

Oplossing

Het product wat niet op voorraad is zal moeten worden ingekocht. dat kan bijvoorbeeld via het inkooporderadvies of door los een inkooporder aan te maken en die te plaatsen bij de leverancier.

Er is geen of het verkeerde magazijn gekoppeld

Een orderregel kan alleen uitgeleverd worden als er een magazijn is gekoppeld. Dat kan 1 standaard magazijn zijn maar het is ook mogelijk om meerdere magazijnen te hebben. Als een orderregel niet zit gekoppeld aan een orderregel dan kan het systeem niet controleren of er (vrije) voorraad is. En kan de orderregel dus niet uitgeleverd worden:

  1. Deze orderregel zit netjes gekoppeld aan een magazijn.
  2. Deze orderregel zit niet gekoppeld aan een magazijn. En wordt om die reden dus rood en kan niet uitgeleverd worden.

Oplossing

De orderregel koppelen aan een magazijn waar voorraad ligt van het betreffende artikel.

Er is onvoldoende betaling aanwezig voor de order

Om een order te kunnen uitleveren moet de betaalmethode en eventuele bijbehorende betaling akkoord zijn. Is de betaalmethode bijvoorbeeld ‘Rekening 14 dagen’ dan hoeft er geen betaling aan de order te zitten. De tekst onderin de order is dan ook groen. En ziet er als volgt uit:

Als de betaling niet akkoord is omdat er vooraf een betaling wordt verwacht dan wordt de order geblokkeerd voor uitleveren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de betaalmethodes: ‘iDeal, PayPal, Mastercard, etc. De tekst onderaan de order wordt dan rood i.p.v. groen:

  1. De betaalmethode verwacht een betaling vooraf. Een veelgebruikte betaalmethode die dat verwacht is iDeal
  2. Aan de order zit geen betaling gekoppeld, de betaalstatus wordt dan rood. Een uitlevering is dan niet mogelijk.

Oplossing

De oplossing kan zijn dat de betaalmethode wordt aangepast in de verkooporder. Of dat de klant wordt gevraagd de betaling alsnog te doen. Bijvoorbeeld middels een betaallink of door een handmatige overboeking op de bank.

De voorraad die de order reserveert staat op een verkeerde locatie

De voorraad van een artikel staal altijd op een picklocatie. Door een foutieve uitlevering, een foutieve verplaatsing of het handmatige sluiten van een uitgeleverde verkooporder kan het voorkomen dat de voorraad van een artikel niet op de picklocatie komt te staan maar op de onderweg locatie. En vanaf die locatie kan niet uitgeleverd worden omdat bij een uitlevering de voorraad juist van de picklocatie naar de onderweg locatie gaat. Dus als je voorraad vanuit een order wilt afboeken van een onderweglocatie naar een onderweglocatie dan geeft dat een foutmelding met als gevolg dat de order niet uitgeleverd kan worden. De regel is wel groen maar de locatie blokkeert de uitlevering. Je kunt dit als volgt controleren:

  1. Je selecteert de regel die wél groen is maar je niet kunt uitleveren
  2. vervolgens klik je op de blauwe ‘i’ van Artikel informatie. Dan opent zich een nieuw scherm:

 

  1. Door hier te klikken
  2. opent de artikelkaart. Kies hier voor het tabblad ‘Voorraad’
  3. En vervolgens zie je hier vanaf welke locatie het systeem de voorraad reserveert. Staat de voorraad op de ‘onderweg / afboek locatie’ dan is dat de reden dat er geen uitlevering kan plaatsvinden.

Oplossing

De voorraad zal verplaatst moeten worden van de onderweg / afboek locatie naar de standaard picklocatie van het product. Dat kan door op de artikelkaart (zie hierboven) te kiezen voor de optie ”voorraadverplaatsing’. De groene pijl. 

  1. Kies voor de voorraad verplaatsing
  2. kies in het venster wat verschijnt voor de onderweg / afboek locatie. Vaak wordt deze standaard getoond en geselecteerd. en kies vervolgens voor de gewenste doel locatie. Dat is in de meeste gevallen de standaard picklocatie van het artikel:

  1. kies voor het aantal stuks dat je wilt verplaatsen
  2. kies de doellocatie, meestal pick
  3. en kies voor verplaatsen en in het scherm wat daarop volgt (rechts bovenin) op ‘verwerken’.

Het magazijn waaruit de orderregel de voorraad reserveert heeft geen onderweg / afboek locatie gekoppeld

Zoals al aangegeven in de stap hierboven moet een orderregel gekoppeld zitten aan een magazijn. Binnen locatie heeft het magazijn minimaal drie locaties. Namelijk:

  • een standaard pick locatie
  • een standaard bulk locatie
  • een standaard onderweg / afboek locatie.

Die laatste locatie is een vereist om een uitlevering te kunnen doen. Als die locatie niet goed is geconfigureerd bij een magazijn dan kan de order(regel) niet uitgeleverd worden. Het kan zijn dat:

  • de onderweg / afboek locatie niet is aangemaakt. Hoe je die kunt aanmaken zie dit help artikel
  • de onderweg / afboek locatie wel is aangemaakt maar niet goed zit gekoppeld aan het magazijn. De inrichting bij een magazijn moet er als volgt uit zien:

  1. selecteer het magazijn waar de orderregel aan hangt
  2. selecteer de optie ‘Vaste locatie’
  3. selecteer hier de onderweg / afboek locatie die reeds is aangemaakt.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.