Binnen Logic4 kan een order op meerdere manieren worden uitgeleverd en verwerkt. In sommige gevallen is de uitlevering van een een order of orderregel niet mogelijk. De oorzaak kan liggen aan verschillende order gerelateerde instellingen. In deze handleiding bespreken we de meest voorkomende oorzaken en laten zien hoe je dit kunt oplossen.
De meest voorkomende reden dat een orderregel niet uitgeleverd kan worden is omdat er geen voorraad van het desbetreffende product aanwezig is. In het voorbeeld hieronder is regel 1 wel op voorraad, regel 2 niet.
Het product wat niet op voorraad is zal moeten worden ingekocht. dat kan bijvoorbeeld via het inkooporderadvies of door los een inkooporder aan te maken en die te plaatsen bij de leverancier.
Een orderregel kan alleen uitgeleverd worden als er een magazijn is gekoppeld. Dat kan 1 standaard magazijn zijn maar het is ook mogelijk om meerdere magazijnen te hebben. Als een orderregel niet zit gekoppeld aan een orderregel dan kan het systeem niet controleren of er (vrije) voorraad is. En kan de orderregel dus niet uitgeleverd worden:
De orderregel koppelen aan een magazijn waar voorraad ligt van het betreffende artikel.
Om een order te kunnen uitleveren moet de betaalmethode en eventuele bijbehorende betaling akkoord zijn. Is de betaalmethode bijvoorbeeld ‘Rekening 14 dagen’ dan hoeft er geen betaling aan de order te zitten. De tekst onderin de order is dan ook groen. En ziet er als volgt uit:
Als de betaling niet akkoord is omdat er vooraf een betaling wordt verwacht dan wordt de order geblokkeerd voor uitleveren. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de betaalmethodes: ‘iDeal, PayPal, Mastercard, etc. De tekst onderaan de order wordt dan rood i.p.v. groen:
De oplossing kan zijn dat de betaalmethode wordt aangepast in de verkooporder. Of dat de klant wordt gevraagd de betaling alsnog te doen. Bijvoorbeeld middels een betaallink of door een handmatige overboeking op de bank.
De voorraad van een artikel staal altijd op een picklocatie. Door een foutieve uitlevering, een foutieve verplaatsing of het handmatige sluiten van een uitgeleverde verkooporder kan het voorkomen dat de voorraad van een artikel niet op de picklocatie komt te staan maar op de onderweg locatie. En vanaf die locatie kan niet uitgeleverd worden omdat bij een uitlevering de voorraad juist van de picklocatie naar de onderweg locatie gaat. Dus als je voorraad vanuit een order wilt afboeken van een onderweglocatie naar een onderweglocatie dan geeft dat een foutmelding met als gevolg dat de order niet uitgeleverd kan worden. De regel is wel groen maar de locatie blokkeert de uitlevering. Je kunt dit als volgt controleren:
De voorraad zal verplaatst moeten worden van de onderweg / afboek locatie naar de standaard picklocatie van het product. Dat kan door op de artikelkaart (zie hierboven) te kiezen voor de optie ”voorraadverplaatsing’. De groene pijl.
Zoals al aangegeven in de stap hierboven moet een orderregel gekoppeld zitten aan een magazijn. Binnen locatie heeft het magazijn minimaal drie locaties. Namelijk:
Die laatste locatie is een vereist om een uitlevering te kunnen doen. Als die locatie niet goed is geconfigureerd bij een magazijn dan kan de order(regel) niet uitgeleverd worden. Het kan zijn dat: