Overig

Handleiding Lisa

Lisa (https://lisa.logic4.nl/) is het crowdfunding ontwikkelplatform van Logic4. Een deel van de ontwikkelplanning van onze afdeling Development wordt via Lisa gevoerd. Hier kun je met andere klanten van gedachten wisselen over doorontwikkeling, wensen voor nieuwe ontwikkelpunten indienen en je gekregen en gekochte uren inzetten. Naast algemene ontwikkelingen die voor iedereen toepasbaar zijn, administreren we in Lisa ook maatwerk en designwerkzaamheden. Op deze manier weten wij aan welke nieuwe functionaliteit binnen de software de meeste behoefte is en krijgen klanten de mogelijkheid om mee te beslissen over toepassingen binnen de bedrijfssoftware en het webshopplatform.

In dit artikel wordt uitgelegd hoe je het Lisa wensen platform kunt gebruiken.

Hoofdscherm Lisa

Wanneer je bent ingelogd wordt het volgende scherm getoond:dashboard-lisa

  1. Middels deze knoppen heb je de volgende mogelijkheden:
    Het dashboard opvragen
    Nieuwe wensen aanmaken
    Alle wensen opvragen
    Jouw wensen in zien
    Investeren in wensen
    Wensen in ontwikkeling op vragen
    Ontwikkelde (afgeronde) wensen op te vragen
  2. Middels deze knoppen heb je de volgende mogelijkheden:
    Jouw investeringen op vragen
    Jouw urenoverzicht op vragen
    Uren bestellen
    Uitloggen
  3. Linksonder in het scherm zie je het totaal aantal beschikbare uren voor jouw account en de naam van de ingelogde gebruiker
  4. Op basis van de geselecteerde optie van punt 1 of 2 zal dit overzicht worden gevuld. Enerzijds zal je hier wensen zien en anderzijds uren.

Nieuwe wens aanmaken

Wanneer je een nieuwe wens aan gaat maken klik je op de knop ‘Nieuwe wens’. Je begint vervolgens met het selecteren van de juiste categorie waarbinnen jouw wens valt.

We onderscheiden de volgende categorieën:

CATEGORIE UITLEG EN VOORBEELDEN
API Alles wat met onze API te maken heeft

  • Via de API nieuwsbrief aanmeldingen ophalen
  • Via de API kunnen uitleveren en factureren
Boekhouding Alles wat met jouw financiële administratie te maken heeft

  • Afletteren tussenrekeningen in grootboek
  • Betalingsherinnering insluiten bij e-mail
CRM / Relaties Alles met betrekking tot jouw CRM-projecten, debiteuren en crediteuren

  • Vervallen taken weergeven in andere kleur
  • Contactpersonen kunnen verbergen
E-Commerce / Webshop Alles voor jouw webshopfunctionaliteit

  • Kortingsbedrag tonen in winkelmandje
  • Winkelwagen button vastzetten / sticky maken
  • ReCapthcha contactformulier
Eenhedenregistratie Alles wat met eenhedenregistratie (=contracten op aantallen) te maken heeft

  • Documenten koppelen aan onderhoudsregistratie
  • Filteren op contractnummer in het orderoverzicht
Inkoopbeheer Alles met betrekking tot jouw inkoopproces (inkooporders en inkooplevering)

  • Template-eigenschappen meenemen naar inkooporder in inkoopadvies
  • Invullen van minimale bestelhoeveelheid en levertijd per artikel per leverancier
Kassa Alle aanpassingen aan de software die draait op jouw POS-systeem

  • Klaargezette en gepakte order laten betalen en factureren
  • Retourpinnen op de POS
Koppelingen Alles wat met gegevensuitwisseling met externe applicaties te maken heeft

  • Google feed: prijs per eenheid opnemen
  • Koppeling met een nieuwe leverancier
  • Uitbreiding Bol.com koppeling
Maatwerk design Alle aanpassingen voor jouw website design
Maatwerk functionaliteit Alle aanpassingen specifiek voor jouw business
Maatwerk import/export Specifieke imports om jouw gegevens in Logic4 Desktop aan te passen of uit te breiden + export van jouw gegevens uit Logic4 Desktop

  • Sorteervolgorde magazijnen aanpassen
  • Import website aliassen
  • Export alle artikelen en prijzen
Maatwerk inrichting Aanpassing van de workflow binnen jouw applicatie door een consultant van Logic4

  • Inrichten feed voor Sooqr
  • Activeren nieuwe webshop
Managementinformatie Alles met betrekking tot dashboards en overzichten om inzicht te verkrijgen in je bedrijfsvoering

  • Extra widget op het Didi dashboard
  • Periodeomzet per debiteur uitbreiden
Orderbeheer Alles met betrekking tot jouw verkoopproces (verkooporders en levering)

  • Extra veld in rapport Pickbon
  • Ordertypes kunnen verbergen
  • Meerdere orderregels tegelijk assembleren
Payment Providers Alle koppelingen met betalingsproviders

  • MultiSafePay uitbreiden met Gift Cards
  • Adyen uitbreiden met Klarna
PIM Alle aanpassingen in jouw artikelenbeheersysteem

  • Aantal artikelvariantbalken uitbreiden
  • Sortering enumeraties kunnen aanpassen
  • Filter op samengestelde artikelen in artikelenoverzicht
Scanapps Alle aanpassingen in de magazijnapp

  • Voorraadcontrole: niet alle artikelen verplicht invoeren
  • Pakbon kunnen e-mailen met Scanapp
SEO Alle aanpassingen om SEO op de webshop te vergroten

  • Zelf artikeltitels en -metaomschrijvingen aanpassen
  • Aanpassing alt tags afbeeldingen in menu
Vervoerders Alle aanpassingen in koppelingen met vervoerders

  • Levertijd vervoerder kunnen communiceren
  • Rittenplanning uitbreiding
  • Nieuwe leverancier toevoegen
Voorraadbeheer / WMS Alles met betrekking tot jouw voorraadbeheersysteem

  • Voorraadcontrolescherm uitbreiden met extra kolommen
  • Standaardlocatie aangeven in voorraad verplaatsen scherm

 

Selecteer Nieuwe wens aan de linkerzijde van het scherm:

nieuwe-wens

Vervolgens vul je de user story en de acceptatiecriteria in. Uitgebreide informatie over hoe je een goede user story schrijft met de juiste acceptatiecriteria vind je in dit helpartikel.

Tot slot kun je nog de volgende zaken aan jouw wens toevoegen:

  • Bestanden: voeg hier eventueel schermafbeeldingen, ontwerpen of andere bijlagen zoals een Exceldocument toe ter verduidelijking.
  • Aanvullende details: hier vul je aanvullende informatie in zoals de context of aanleiding van deze wens of andere zaken die je elders niet kwijt kon.
  • Privé wens: vink dit aan wanneer deze wens niet zichtbaar mag zijn voor anderen.

Afhandeling van de wens

Nadat de wens is ingediend, gaan wij de wens uitvoerig bekijken. De wens wijzigt dan van status ‘Wacht op controle’ naar ‘In onderzoek’. Zo bekijken wij of andere klanten ook blij worden van de uitbreiding, inventariseren wij de eventuele nadelen die aan de wens kleven en aandacht verdienen en wordt bekeken hoeveel waarde de wens toevoegt voor de gemiddelde gebruiker, vergeleken met de andere wensen.

Vaak stellen wij nog aanvullende vragen op de ingediende wens en kunnen wij vragen om een betaald vooronderzoek. Aangezien we werken met maandelijkse thema’s is het vereist dat de investering op het vooronderzoek zo snel mogelijk in gang wordt gezet. Vindt het niet tijdig plaats, dan kan de wens niet in het proces worden opgenomen.

Van alle wensen die binnenkomen stellen wij een lijst samen met wensen welke binnen de gestelde capaciteit, die wij ter beschikking hebben, kunnen worden opgepakt. Deze krijgen de status ‘Wacht op investering’. Het is hierbij mogelijk dat wensen met een vooronderzoek alsnog afvallen. Op elke wens uit deze lijst kan door al onze klanten geïnvesteerd worden met het urentegoed of met extra aangeschafte uren. Sommige wensen hebben een dermate persoonlijk karakter, dat deze enkel met gekochte uren geïnvesteerd kunnen worden.
Mocht een wens niet binnen de gestelde termijn volledig geïnvesteerd zijn, dan vervalt deze en worden de reeds geïnvesteerde uren teruggeboekt. Dit geldt overigens niet voor eventuele uren die voor een vooronderzoek zijn geïnvesteerd.

Nadat de wens volledig geïnvesteerd is, krijgt deze de status ‘Wacht op planning’. Zodra de wens is ingepland in een sprint (status ‘In Ontwikkeling’), kun je dit volgen in Lisa. Daarin zie je ook een benadering van wanneer de nieuwe wens opgeleverd wordt.

Soorten Lisa uren

Op het moment dat een wens is ingediend gaat Logic4 een urenbegroting maken en op de wens zetten, waarna er geïnvesteerd kan worden. Lisa uren zijn opgedeeld in 2 soorten:

Gekregen Lisa uren

  • Gekregen uren kunnen alleen ingezet worden op generieke ontwikkelwensen binnen een maandthema t.b.v. gerichte innovatie van de software. Vanaf 2022 vervalt dit onderscheid tussen gekregen en gekochte uren.
  • Gekregen uren hebben een houdbaarheid van 6 maanden, daarna komen ze te vervallen.

Gekochte Lisa uren

  • Bovenop de gekregen uren (bij aanvang project) kun je uren bijkopen. Dit kunnen losse uren zijn, of een voordelige ‘strippenkaart’ van 5, 10, 25, 50 of 100 uren.
  • Gekochte uren kunnen zowel voor generieke ontwikkelwensen als voor individuele wensen (Maatwerk import/export, Maatwerk design, Maatwerk inrichting en Maatwerk functionaliteit) ingezet worden.
  • Gekochte uren zijn onbeperkt houdbaar.

Aanschaffen Lisa uren

Wanneer je bent ingelogd en te weinig uren beschikbaar hebt om te investeren kan je deze bijkopen. Dit doe je door in het hoofdmenu op de knop ‘Uren bestellen’ te klikken. Het volgende scherm wordt dan geopend:lisa-uren

Je hebt hier de mogelijkheid om losse uren te kopen, maar je kan ook grotere bundels aanschaffen waar extra korting op staat.
Op het moment dat je ervoor hebt gekozen om uren aan te schaffen wordt er nog om bevestiging gevraagd:

popup-uren

Wanneer je ingelogd bent in Lisa kan je linksonder gelijk in het groot zien hoeveel uren je nog hebt. Hou er rekening mee dat hier zowel gekochte als gekregen uren worden getoond. Om het aantal uren per type (gekocht/gekregen) op te vragen dien je naar ‘Mijn urenoverzicht’ te gaan en het juiste filter toe te passen door middel van de vinkjes.
uren-overzicht

Klopt er iets niet aan het urenoverzicht, of lijkt het erop dat er onbedoeld uren zijn verlopen? Neem dan contact met ons op, zodat we dit kunnen uitzoeken.

LET OP: sommige Lisa wensen kunnen enkel geïnvesteerd worden met gekochte uren. Hier moet je denken aan maatwerk oplossingen en privé wensen. De wensen die algemeen door klanten geïnvesteerd kunnen worden mogen ook geïnvesteerd worden met gekregen uren.

Investeren van uren

Het is mogelijk om gedurende maximaal 2 maanden op een Lisa punt te investeren, daarna vervalt het punt en worden de uren die je geïnvesteerd hebt automatisch teruggeboekt op je saldo. Dit doen we om te voorkomen dat er een oneindige lijst met verouderde ontwikkelpunten ontstaat. Sinds we een deadline hebben ingesteld voor het investeren op een ontwikkelpunt, zien we dat veel meer klanten hun uren daadwerkelijk inzetten, in plaats van dat ze hun uren laten verlopen.

Valt jouw wens binnen het thema van de maand, dan zal de investering in dezelfde maand volledig voltooid moeten worden. De mogelijke ontwikkeling van de wens vindt immers plaats in de daaropvolgende maand.

investeren-uren

Wanneer je een wens hebt geopend door in het overzicht een wens aan te klikken zal je bovenstaand scherm zien. Hier zie je een omschrijving en extra informatie van de wens. De extra info bestaat uit al geïnvesteerde uren, categorie, status, aanvrager, aanvraagdatum en vervaldatum. Daarnaast kan je reacties plaatsen, uren investeren en uren bijkopen.

Wens volledig geïnvesteerd

Wanneer een wens volledig is geïnvesteerd wordt deze ingepland in een sprint en kan men de voortgang (verwachte oplevering) blijven volgen op deze wens. Het scherm ziet er dan als volgt uit na een volledige investering:volledige-geinvesteerde-wens

Thema's

Per maand wordt een specifiek onderwerp opengezet in Lisa. Dat kunnen onderwerpen zijn als Kassa (POS), CRM, Orderbeheer, Inkoopbeheer, Voorraadbeheer, PIM, etc. Deze onderwerpen worden ruim van tevoren bekend gemaakt, zodat voor iedereen duidelijk is wanneer een bepaald thema aan bod komt. In die maand is het uitsluitend mogelijk om wensen aan te maken voor dat thema. Het aanmaken van een wens is mogelijk in de eerste twee weken van die maand. Omdat ruim van tevoren bekend is om welke onderwerpen het gaat, zijn die twee weken puur bedoeld om de wens in te schieten. In de twee weken daarna wordt de wens beoordeeld en voorzien van een ureninschatting. Als de wens aan alle eisen voldoet én er ruimte voor is in de sprint, zal deze in de daaropvolgende maand worden ontwikkeld. Als de wens wordt afgekeurd of niet meer mee kan in de sprint, zal deze moeten wachten totdat het onderwerp weer wordt aangeboden. Per onderwerp wordt ruimte gemaakt in twee sprints. De maand erop wordt weer een nieuw onderwerp aangeboden. Op deze manier kunnen we grotere verbeteringen doorvoeren in de belangrijke modules van het systeem, waar iedereen wat aan heeft.

Naast wensen voor een specifiek thema blijft het gewoon mogelijk om wensen voor bijvoorbeeld een maatwerk import of consultancy ondersteuning in te dienen.

Huidige planning thema’s

Hieronder staat de huidige planning vermeld van thema’s bij wensen per maand.

  • Januari: Voorraadbeheer / WMS
  • Februari: Inkoopbeheer
  • Maart: Eenhedenregistratie
  • April: E-Commerce / Webshop + SEO + Payment Providers
  • Mei: Orderbeheer
  • Juni: Vervoerders (incl. Rittenregistratie)
  • Juli: CRM / Relaties
  • Augustus: Product Informatie Management (PIM)
  • September: Kassa
  • Oktober: Boekhouding
  • November: E-Commerce / Webshop + SEO + Payment Providers
  • December: Scanapps

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
1
1

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.