Lisa (https://lisa.logic4.nl/) is het crowdfunding ontwikkelplatform van Logic4. Een deel van de ontwikkelplanning van onze afdeling Development wordt via Lisa gevoerd. Hier kun je met andere klanten van gedachten wisselen over doorontwikkeling, wensen voor nieuwe ontwikkelpunten indienen en je gekregen en gekochte uren inzetten. Naast algemene ontwikkelingen die voor iedereen toepasbaar zijn, administreren we in Lisa ook maatwerk en designwerkzaamheden. Op deze manier weten wij aan welke nieuwe functionaliteit binnen de software de meeste behoefte is en krijgen klanten de mogelijkheid om mee te beslissen over toepassingen binnen de bedrijfssoftware en het webshopplatform.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je het Lisa wensen platform kunt gebruiken.
Wanneer je bent ingelogd wordt het volgende scherm getoond:
Wanneer je een nieuwe wens aan gaat maken klik je op de knop ‘Nieuwe wens’. Je begint vervolgens met het selecteren van de juiste categorie waarbinnen jouw wens valt.
We onderscheiden de volgende categorieën:
CATEGORIE | UITLEG EN VOORBEELDEN |
API | Alles wat met onze API te maken heeft
|
Boekhouding | Alles wat met jouw financiële administratie te maken heeft
|
CRM / Relaties | Alles met betrekking tot jouw CRM-projecten, debiteuren en crediteuren
|
E-Commerce / Webshop | Alles voor jouw webshopfunctionaliteit
|
Eenhedenregistratie | Alles wat met eenhedenregistratie (=contracten op aantallen) te maken heeft
|
Inkoopbeheer | Alles met betrekking tot jouw inkoopproces (inkooporders en inkooplevering)
|
Kassa | Alle aanpassingen aan de software die draait op jouw POS-systeem
|
Koppelingen | Alles wat met gegevensuitwisseling met externe applicaties te maken heeft
|
Maatwerk design | Alle aanpassingen voor jouw website design |
Maatwerk functionaliteit | Alle aanpassingen specifiek voor jouw business |
Maatwerk import/export | Specifieke imports om jouw gegevens in Logic4 Desktop aan te passen of uit te breiden + export van jouw gegevens uit Logic4 Desktop
|
Maatwerk inrichting | Aanpassing van de workflow binnen jouw applicatie door een consultant van Logic4
|
Managementinformatie | Alles met betrekking tot dashboards en overzichten om inzicht te verkrijgen in je bedrijfsvoering
|
Orderbeheer | Alles met betrekking tot jouw verkoopproces (verkooporders en levering)
|
Payment Providers | Alle koppelingen met betalingsproviders
|
PIM | Alle aanpassingen in jouw artikelenbeheersysteem
|
Scanapps | Alle aanpassingen in de magazijnapp
|
SEO | Alle aanpassingen om SEO op de webshop te vergroten
|
Vervoerders | Alle aanpassingen in koppelingen met vervoerders
|
Voorraadbeheer / WMS | Alles met betrekking tot jouw voorraadbeheersysteem
|
Selecteer Nieuwe wens aan de linkerzijde van het scherm:
Vervolgens vul je de user story en de acceptatiecriteria in. Uitgebreide informatie over hoe je een goede user story schrijft met de juiste acceptatiecriteria vind je in dit helpartikel.
Tot slot kun je nog de volgende zaken aan jouw wens toevoegen:
Nadat de wens is ingediend, gaan wij de wens bekijken. We maken hierin onderscheid tussen wensen van Algemene functionaliteit en Maatwerkwensen aan de ene kant en alle overige categorieën aan de andere kant.
Wensen in de categorie Algemene functionaliteit, API, Koppelingen en Maatwerk (inrichting, import/export en design) worden zo snel mogelijk bekeken en uitgewerkt. De wens wijzigt dan van status ‘Wacht op controle’ naar ‘In onderzoek’. We bekijken onder andere of andere klanten ook blij worden van de uitbreiding, we inventariseren de eventuele nadelen die aan de wens kleven en aandacht verdienen en we bekijken hoeveel waarde de wens toevoegt voor de gemiddelde gebruiker, vergeleken met de andere wensen. Vaak stellen wij nog aanvullende vragen op de ingediende wens en kunnen wij vragen om een betaald vooronderzoek.
Wanneer een wens om wat voor reden dan ook niet wordt opgepakt en uitgewerkt, wordt het initieel geïnvesteerde uur, vanaf januari 2023, niet meer terugbetaald. Logic4 spant zich in om elke wens zo goed mogelijk te begrijpen. Elke wens wordt door minimaal 3 personen besproken en nader uitgewerkt. Het geïnvesteerde uur dekt deze onderzoekskosten.
Alle wensen die zijn uitgewerkt en die passen binnen de door ons beschikbare capaciteit, kunnen worden opgepakt. Deze krijgen de status ‘Wacht op investering’. Het is hierbij mogelijk dat wensen met een vooronderzoek alsnog afvallen op basis van de resultaten uit dit onderzoek. Op elke wens uit de lijst kan door al onze klanten geïnvesteerd worden met het urentegoed of met extra aangeschafte uren. Sommige wensen hebben een dermate persoonlijk karakter, dat deze enkel met gekochte uren geïnvesteerd kunnen worden.
Mocht een wens niet binnen de gestelde termijn volledig geïnvesteerd zijn, dan vervalt deze en worden de reeds geïnvesteerde uren teruggeboekt. Dit geldt overigens niet voor eventuele uren die voor een vooronderzoek zijn geïnvesteerd en ook niet voor het initieel geïnvesteerde uur.
Nadat de wens volledig geïnvesteerd is, krijgt deze de status ‘Wacht op planning’. Zodra de wens is ingepland in een sprint (status ‘In Ontwikkeling’), kun je dit volgen in Lisa. Daarin zie je ook een benadering van wanneer de nieuwe wens opgeleverd wordt.
Wensen in de andere categorieën (zoals bijvoorbeeld E-Commerce/webshop, Orderbeheer of Kassa) komen op de grote lijst van de LogiLikes (meer informatie vind je hier). De wensen worden globaal doorgesproken en aangepast indien gewenst. Het kan zijn dat we in dit stadium de wens al afwijzen, gelet op de redenen die we ook bij Algemene functionaliteit en Maatwerk hebben benoemd. Als de wens akkoord is, staat deze klaar om op gestemd te worden.
Op het moment dat een wens is ingediend gaat Logic4 een urenbegroting maken en op de wens zetten, waarna er geïnvesteerd kan worden. Lisa uren zijn opgedeeld in 2 soorten:
Wanneer je bent ingelogd en te weinig uren beschikbaar hebt om te investeren kan je deze bijkopen. Dit doe je door in het hoofdmenu op de knop ‘Uren bestellen’ te klikken. Het volgende scherm wordt dan geopend:
Je hebt hier de mogelijkheid om losse uren te kopen, maar je kan ook grotere bundels aanschaffen waar extra korting op staat.
Op het moment dat je ervoor hebt gekozen om uren aan te schaffen wordt er nog om bevestiging gevraagd:
Wanneer je ingelogd bent in Lisa kan je linksonder gelijk in het groot zien hoeveel uren je nog hebt. Hou er rekening mee dat hier zowel gekochte als gekregen uren worden getoond. Om het aantal uren per type (gekocht/gekregen) op te vragen dien je naar ‘Mijn urenoverzicht’ te gaan en het juiste filter toe te passen door middel van de vinkjes.
Klopt er iets niet aan het urenoverzicht, of lijkt het erop dat er onbedoeld uren zijn verlopen? Neem dan contact met ons op, zodat we dit kunnen uitzoeken.
Het is mogelijk om gedurende maximaal 2 maanden op een Lisa punt te investeren, daarna vervalt het punt en worden de uren die je geïnvesteerd hebt automatisch teruggeboekt op je saldo. Dit doen we om te voorkomen dat er een oneindige lijst met verouderde ontwikkelpunten ontstaat. Sinds we een deadline hebben ingesteld voor het investeren op een ontwikkelpunt, zien we dat veel meer klanten hun uren daadwerkelijk inzetten, in plaats van dat ze hun uren laten verlopen.
Wanneer je een wens hebt geopend door in het overzicht een wens aan te klikken zal je bovenstaand scherm zien. Hier zie je een omschrijving en extra informatie van de wens. De extra info bestaat uit al geïnvesteerde uren, categorie, status, aanvrager, aanvraagdatum en vervaldatum. Daarnaast kan je reacties plaatsen, uren investeren en uren bijkopen.
Wanneer een wens volledig is geïnvesteerd wordt deze ingepland in een sprint en kan men de voortgang (verwachte oplevering) blijven volgen op deze wens. Het scherm ziet er dan als volgt uit na een volledige investering:
Ben jij een klant met een zogenaamde Smart-licentie, dan heb je ook toegang tot Lisa. Je kunt dan wensen aanmaken in de volgende categorieën:
Het is voor jou niet mogelijk om wensen aan te maken voor algemeen nut, bijvoorbeeld onder de categorieën Algemene functionaliteit, Inkoopbeheer of Orderbeheer.
Je kunt daarnaast alle wensen van andere klanten inzien en ook de voortgang volgen. Zo houd je dus zicht op wat er te gebeuren staat in de ontwikkeling van Logic4. Wat je niet kunt, is reageren op wensen die niet door jou zijn ingediend. Hiervoor is minimaal een Business licentie vereist.