Webshop

Hoe richt ik Google Analytics in met omzetmeting?

Google Analytics en Tag Manager de basis

Google Analytics en Tag Manager de basis

Dit artikel is een vervolg op Google Analytics en Tag Manager – de basis. We gaan dieper in op Analytics en geven antwoord op vier vragen:

  1. Hoe richt ik Analytics in voor meerdere webshops?
  2. Hoe worden e-commerce omzet, transacties en meer gemeten?
  3. Wat is het verschil tussen klikken en (website)sessies?
  4. Welke bronnen bestaan er zoal achter metingen?

Hoe richt ik Analytics in voor meerdere webshops?

Wanneer je al een Analytics account hebt, ga je verder met deze stappen:

  1. Log in bij Analytics via deze link.
  2. Check of elke webshop een eigen property heeft.
  3. Maak extra property’s aan waar nodig met per property bij voorkeur drie dataweergaven. Zie ook de instructie hieronder.

Wanneer je nog geen Analytics account hebt, volg je deze stappen:

  1. Maak een nieuw Analytics account aan via deze link.
  2. Maak voor iedere webshop en bijbehorende domeinnaam een property aan. Vul websitenaam en website-URL in en selecteer de juiste tijdzone.
  3. Maak per property drie dataweergaven aan. Herhaal dit proces dus drie keer. Wissel bij ‘Naam van rapportageweergave’ tussen bijv. ‘1 Ongefilterde weergave’, ‘2 Test weergave site alle gebruikers’, en ‘3 Hoofdweergave (bepaald doel)’.

Hoe worden e-commerce omzet, transacties en meer gemeten?

Analytics meet e-commerce omzet, transacties en meer via E-commerce tracking (Meer technische informatie). E-commerce tracking zit verwerkt in de Logic4 bedrijfssoftware. Je hoeft dit dus alleen aan de kant van Google Analytics aan te zetten.

Om in Analytics omzet en transacties te kunnen herleiden dient nog wel een switch te zijn omgezet. Ga hiervoor naar gewenste dataweergave, klik op ‘Instellingen voor e-commerce’ en kijk of de eerste switch op ‘AAN’ staat. Zo niet, zet deze aan en klik op ‘Opslaan’. Vanaf dat moment worden transacties in de webshop bijgehouden in Analytics. Het kan tot 48 uur duren voordat de eerste resultaten zichtbaar zijn.

Let op: Meestal komen de aantallen en bedragen in Analytics niet 100% overeen met de orders in Logic4. Dit kan o.a. komen door privacy-instellingen in de browser van webshopbezoekers. Zie Analytics dus altijd als middel om overkoepelende trends te ontdekken en daarop in te spelen, niet om specifieke orders te volgen.

ecommerce-inschakelen-logic4-help

Wat is het verschil tussen klikken en sessies?

Er bestaan vele systemen om advertenties te managen. Bekende voorbeelden zijn Google Ads (voorheen AdWords), Facebook Bedrijfsmanager en LinkedIn Campaign Manager. Deze meten allen klikken. Google Analytics is daarentegen gebouwd om sessies te meten. Een belangrijk verschil tussen weergegeven klikken en sessies is als volgt:

Klikken: Aantal klikken geeft aan hoe vaak er op advertenties is geklikt.

Sessies: Aantal sessies geeft aan hoeveel unieke (website)sessies er zijn gestart.

Wellicht vraag je je nog af: Wat is een sessie nou? Een sessie is een groep interacties die binnen een bepaalde periode plaatsvinden op je website. Één sessie kan bijvoorbeeld meerdere paginaweergaven, gebeurtenissen en transacties bevatten (Meer informatie).

Google Analytics kan sessies meten als gevolg van klikken op advertenties. Maar een sessie wordt ook gemeten wanneer iemand rechtstreeks je website bezoekt. Of wanneer iemand via de Google zoekmachine op jouw site terecht komt. In dat geval was er geen sprake van een advertentieklik. Het voordeel van Google Analytics is dat je met één systeem de prestaties van meerdere kanalen kunt vergelijken op basis van sessies. Dit terwijl je bijvoorbeeld uit Facebook Bedrijfsmanager niet kunt afleiden hoe je advertenties in Google Shopping presteren.

Welke bronnen bestaan er zoal achter metingen?

Direct verkeer, Google en Facebook zijn bekende bronnen achter metingen van sessies. Maar er zijn ook minder bekende bronnen. Daarom is het goed om bekend te zijn met niet alleen ‘bron’ in Analytics, maar ook met ‘medium’. Medium geeft aanvullende informatie. Hieronder enkele voorbeelden van wat je vaak terug ziet in het belangrijke Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium rapport in Analytics. (Meer informatie)

  • direct/none (Direct verkeer naar je website)
  • google/cpc (Verkeer vanuit advertenties in Google)
  • google/organic (Verkeer vanuit zoekresultaten in Google m.u.v. advertenties)
  • facebook/referral (Verkeer vanuit Facebook)

Meer informatie en/of hulp

Meer informatie over Google Analytics en Tag Manager in het volgende artikel: Google Analytics en Tag Manager – de basis. Extra hulp nodig? Overweeg dan om de Online marketing scan af te nemen.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met Customer Solutions door een melding in te dienen via logic4.topdesk.net
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.