Logic4

Fraudemeldingen SPF record voorkomen

Klanten die gebruik maken van Logic4 versturen mailtjes middels de Logic4 mailserver, maar worden verstuurd uit naam van de klant. Hiervoor dient je SPF record goed ingesteld te zijn om fraudemeldingen te voorkomen. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je Logic4 kunt toevoegen aan je SPF record en zodoende fraudemeldingen kunt voorkomen.

Toevoegen van Logic4 aan het SPF record

Een SPF record ziet er als volgt uit: “v=spf1 mx a ip4:12.34.56.78 -all”  (let op dit is een voorbeeld, je eigen spf record zal andere waardes bevatten).

spfWanneer je jouw eigen SPF record niet weet kan je deze verkrijgen op http://www.kitterman.com/spf/validate.html en dien je het domein in te voeren en te klikken op ‘Get SPF Record (if any)’.

Het scherm dat je vervolgens krijgt ziet er als volgt uit:SPF Record

Om Logic4 uit te sluiten van fraudemeldingen moet het volgende worden toegevoegd aan het SPF record:

  1. 5.172.42.10

In de bovenstaande afbeelding zie je deze ook netjes terugkomen. Je ziet onder het kopje ‘Results’ of er fouten in je SPF record zit of niet. In bovenstaand voorbeeld is dit dus het geval. We doen teveel DNS lookups.

LET OP: Het Logic4 IP-adres wordt vaak met een verkeerd voorvoegsel toegevoegd aan het SPF record; namelijk met ‘a’ i.p.v. ‘ip4’. Hou hier dus rekening mee dat je ipv4 invult en niet a of ipv6.

Wanneer je alle fouten hebt hersteld en het IP adres hebt toegevoegd dan zullen er geen fraudemeldingen meer voorkomen.

LET OP: bij het toevoegen van Logic4 server en Logic4 IP-adres is het erg belangrijk om het juiste voorvoegsel te hebben. Servernaam krijgt ‘a’ waar een IP-adres ‘ip4’ krijgt.

LET OP: fraudedetectie hoeft niet per definitie door het SPF-record te komen, maar kan ook veroorzaakt worden doordat er een DNS error in het platform van Microsoft bevindt.

TIP: Microsoft adviseert om de gemakkelijke SPF items vooraan te zetten en de moeilijke records als laatste. Dus ip4 statements eerst, daarna ‘a’ statements en als laatste een include statement.

 

Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met afdeling klantgeluk door een mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.