Webshop

Inrichten van een feed voor Google Shopping

Google Merchant Center

Je hebt via afdeling Sales een productgegevensfeed afgenomen en wilt gaan adverteren in Google Shopping. In dat geval dien je te beschikken over:

In deze handleiding bespreken we hoe je met Logic4 een feed inricht voor het Google Merchant Center en uiteindelijk dus Google Shopping.

Voor afwijkende vragen, zoals bijvoorbeeld ‘Hoe maak je met Google Ads een Google Shopping campagne aan?’, verwijzen we je graag door naar onze online marketing pagina.

Wil je gebruik maken van Google Shopping? Neem dan contact op met afdeling Sales om de Google Shopping Feed te activeren.

Al je webshop artikelen in de feed of zelf kiezen welke artikelen

Welke artikelen je in de feed wilt hebben voor Google Shopping advertenties is aan jou. In de basis zijn er 2 keuzes:

  1. Alle artikelen, welke ook op je shop staan, standaard koppelen aan de feed. Geef dit door aan de Servicedesk. Zij zullen dan je webshop ID vullen voor het tonen van de artikelen.
  2. Specifieke artikelen koppelen aan de feed. Wil je zelf kiezen wat in de feed moet komen maak dan een extra website aan in Logic4. Deze site krijgt vervolgens een ander ID mee die dan gebruikt wordt voor de feed.

 

Aanmaken van een extra website in de backoffice van Logic4

In bovenstaand screenshot is het ID nummer 8. Dit ID kan je doorgeven aan de Servicedesk met de vermelding dat dit bedoeld is voor de feed voor Google Shopping.

Google verzendmethode

Nadat je een extra website hebt aangemaakt of de keuze hebt gemaakt dit niet te doen en al je artikelen aan te bieden, dien je een verzendmethode door te geven aan de Servicedesk. Dit is vaak je meest voorkomende/gebruikte verzendmethode.

Deze komt uit je lijst van verzendmethoden overzicht.

Geef het ID nummer van de verzendmethode door aan Servicedesk.

Toevoegen van artikelen aan je feed voor Google Shopping

Heb je gebruik gemaakt van de extra website, dan kun je de artikelen die terug dienen te komen zelf koppelen aan de feed.

Vanuit het artikeloverzicht kun je multi-select de artikelen gaan koppelen. Middels rechtermuisknop kun je kiezen voor wijzigen. Onderstaand screenshot toont hoe je dit kunt doen.

Hoe kan ik zien of de artikelen aan de feed zijn toegekend?

Feeds voor Nederland zijn standaard te bereiken door /xml-datafeeds/google-shopping.xml toe te voegen aan je URL.

www.url.nl/xml-datafeeds/google-shopping.xml

Als je deze URL in de Google Chrome browser bekijkt, dan zie je hoe de feed-versie eruit ziet. Feeds worden vaak ververst. Hierbij is het een veelgekozen methode om zelf het Google Merchant Center zodanig in te richten dat deze elke nacht de nieuwste feed-versie ophaalt.

Hieronder een gedeeltelijk voorbeeld van hoe een feed voor Google Shopping eruit ziet.

Welke kenmerken worden er meegestuurd in de feed?

De volgende kenmerken worden standaard toegewezen aan de feed:

  1. Titel van het artikel (Title)
  2. Merk (Brand)
  3. Staat van het artikel (Condition)
  4. Omschrijving van het artikel (Description)
  5. Artikelcode (ID)
  6. Afbeelding (image_link)
  7. Prijs (Price)
  8. Product type (product_type)
  9. Beschikbaar (availability) Het toevoegen van de beschikbaarheid komen we in het volgende hoofdstuk op terug
  10. Verzendmethode (shipping, country, service en price).

De volgende kenmerken / instellingen zijn op aanvraag beschikbaar:

  1. Moederartikelen + kinderartikelen meesturen
  2. Artikelcode gebruiken als MPN (Manufacturer Part Number) OF:
  3. Vendorcode gebruiken als MPN (Manufacturer Part Number)
  4. Rekening houden met bestellen per en minimaal aantal te bestellen
  5. Reviews

Geef aan de Servicedesk door welke kenmerken je naast de standaard kenmerken terug wilt zien. Mis je een kenmerk dan kun je via ons ontwikkelplatform Lisa hiervoor een wens indienen.

Artikelstatus voorraad tekst

Zoals hiervoor aangegeven is het tonen van de beschikbaarheid erg belangrijk. Artikelen met dit kenmerk en de waarde ‘out of stock / niet op voorraad’ worden bijvoorbeeld niet getoond in Shopping advertenties. Hanteer bij voorkeur de Engelstalige benaming. Er zijn drie waarden waarvan één letterlijk dient terug te komen in de feed:

  • in stock
  • out of stock
  • preorder

Dit is in te stellen bij artikelstatus voorraad tekst:

Voor meer informatie betreffende voorraad weergave op de webshop zie deze handleiding: Voorraadweergave instellen op de webshop

Zodra bovengenoemde stappen zijn doorlopen komt de gevulde feed voor Shopping advertenties beschikbaar.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.