Webshop

Google Analytics en Tag Manager - de basis

In dit artikel vind je de kernprincipes van Google Analytics en Tag Manager. 3 punten komen aan bod:

  1. Waar bestaat een Google Analytics account uit?
  2. Hoe implementeert Logic4 jouw Analytics tracking code?
  3. Wat is Google Tag Manager?

Is dit voor jou gesneden koek, schakel dan over naar het artikel: Hoe richt ik Google Analytics in met omzetmeting?

Waar bestaat een Google Analytics account uit?

Elk Google Analytics account bestaat uit één of meerdere property’s en dataweergaven (views).

google-analytics-hierarchie

 

 

 

 

 

 

Property: Zelf zie je dit misschien als een concreet eigendom, zoals een winkelpand. Voor Analytics is een property niet meer dan een bron die aan je trackingcode is gekoppeld. Heb je meerdere webshops, die allen een eigen URL hebben? Dan hoort bij iedere webshop een aparte Property. (Meer informatie)

Dataweergave: het niveau waarop je rapporten en analysetools kunt openen. (Meer informatie)

Elke property heeft een zogenaamd Tracking-ID. Deze vind je terug onder Property-instellingen in het Google Analytics beheer menu. In de volgende stap hierover meer.

Voor optimaal gebruik van Analytics wordt aanbevolen om (minstens) drie dataweergaven in te stellen per property. Drie voorbeelden zijn:

  1. Ongefilterde weergave
  2. Test weergave site alle gebruikers
  3. Hoofdweergave (bepaald doel)

Hoe implementeert Logic4 jouw Analytics tracking code?

In de vorige stap las je al over het Tracking-ID gekoppeld aan de property. Deze ID is verwerkt in de Google Analytics Trackingcode. Om het Tracking-ID van jouw webshop te vinden, klik je binnen Google Analytics eerst links onderin op het tandwiel icoon ‘Beheerder’. Daarna vind je het ID onder Property-instellingen.

Een tracking ID start altijd met UA-. Gevolgd door een x aantal cijfers. Bijvoorbeeld UA-000000-2.
Heb je meerdere webshops? Dan heeft iedere webshop een eigen Tracking-ID, vaak UA-000000-1, UA-000000-2, etc. (Meer informatie)

Communiceer altijd jouw Tracking-ID(‘s) naar één van onze consultants. Vervolgens regelen wij dat de tracking code in de webshop komt te staan.

google-analytics-property-tracking-id

Logic4 hanteert de ‘analytics.js’ tracking code. Hiermee kunnen betaalmethoden (bijv. iDEAL of Rabobank) als verkeersbron worden uitgesloten. Betaalmethoden zijn geen werkelijke bronnen waarop bezoekers binnenkomen. Direct verkeer, Google en Facebook zijn dit onder meer wel. (Meer technische informatie)

UPDATE: Google blijft ‘analytics.js’ ondersteunen, maar heeft deze standaard vervangen voor ‘gtag.js’. Indien gewenst vraag je deze aan bij één van onze consultants.

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een tagbeheersysteem. Dit roept echter vaak vragen op.

Zie Google Tag Manager als een ‘container’. Denk niet dat de Tag Manager alleen om Google gaat. Deze ‘container’ kan diverse andere tags bevatten. Denk bijvoorbeeld aan de Facebook Pixel en LinkedIn Insight Tag. Zonder ‘de container’ zijn tags vaak los verwerkt in code van websitepagina’s. Met ‘de container’ vervangt één Tag Manager-fragment (al) deze tags. Althans, mits de tags wel alsnog correct in de Tag Manager, ‘de container’, zijn geconfigureerd.

In plaats van Tag Manager hanteert Logic4 als standaard ‘analytics.js’ of ‘gtag.js’ tracking codes met aanvullende Ecommerce en Event tracking. Aan Tag Manager kleeft het risico dat fouten en/of dubbele metingen ontstaan. Dit wanneer hier onprofessioneel mee wordt omgegaan. Zowel ‘analytics.js’, ‘gtag.js’ als Tag Manager voeren vergelijkbare functies uit. (Meer informatie)

Wil je gebruik maken van Google Analytics tracking voor jouw webshop? Neem dan contact op met afdeling Klantgeluk via help@logic4.nl.

Vervolgartikel: Hoe richt ik Analytics in met omzetmeting?

In de basis weet je nu waar Google Analytics uit bestaat, hoe Logic4 om gaat met tracking codes en wat Google Tag Manager is. Het vervolgartikel Hoe richt ik Google Analytics in met omzetmeting? geeft antwoord op vier andere vragen:

  1. Hoe richt ik Analytics in voor meerdere webshops?
  2. Hoe worden e-commerce omzet, transacties en meer gemeten?
  3. Wat is het verschil tussen klikken en (website)sessies?
  4. Welke bronnen bestaan er zoal achter metingen?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.