Logic4

Aanmaken contract

In deze uitleg gaan we een contract aanmaken. Voordat een contract aangemaakt kan worden zullen eerst de basis instellingen ingericht moeten worden. Klik hier voor uitleg voor het inrichten van de basis instellingen.

Mocht je ondanks deze uitleg toch nog extra hulp nodig hebben dan kun je contact opnemen met de afdeling klantgeluk.

Klik op “Contract aanmaken” in de module Eenhedenregistratie.

Contract datum

Als eerste zal de looptijd van het contract ingevuld moeten worden. Voer bij startdatum de begin datum in en bij einddatum de laatste datum van het contract (tot en met). In ons voorbeeld hebben we een looptijd van 3 jaar.

Eventueel kun je een interne opmerking meegeven. Deze kun je invullen in het veld opmerkingen.

Selecteer debiteur

Klik op “Selecteer debiteur” om een debiteur te selecteren. Vanuit het debiteuren overzicht kun je ook een nieuwe debiteur aanmaken wanneer de debiteur nog niet bekend is in het systeem.

Contract object aanmaken

Klik op het tabblad “Objecten” (1) en klik op “Nieuw contract object” (2). Zie screenshot.

 

Onderstaand scherm zal nu verschijnen.

Klik bij Objectnummer op “Opzoeken”

We kunnen nu een bestaand object opzoeken en selecteren of we gaan een nieuw object toevoegen. Een bestaand object kan eenvoudig gezocht worden door te klikken op “Zoeken”. Wanneer het object gevonden is dan kun je de regel selecteren en klik je op “Geselecteerd”.

Een nieuw object kan toegevoegd worden door te klikken op “Nieuw”. Onderstaand scherm zal nu verschijnen.

Voer bij Serienummer het serienummer in van het object.

Selecteer type object

Voer het artikelnummer van het object in. Het object moet als artikel aanwezig zijn in het artikeloverzicht van Logic4.

Voer eventueel een opmerking in in het veld Opmerkingen.

Klik op “Opslaan en sluiten”

Selecteer het zojuist aangemaakte object en klik op “Geselecteerd”.

Begin- en einddatum wordt automatisch overgenomen van Start- en einddatum van contract. Datum kan eventueel handmatig aangepast worden.

Bij Plaatsing kunnen handmatig gegevens ingevoerd worden over de locatie waar het object geplaatst is.

Klik op “Opslaan en sluiten” om het object op te slaan en het scherm te sluiten.

 

Afspraak aanmaken

Klik op het tabblad “Afspraken” en klik daarna op “Nieuwe contract afspraak”. Onderstaand scherm zal nu verschijnen.

  • Selecteer het type Tellertype. Bijvoorbeeld: kleur.
  • Begin- en einddatum worden automatisch overgenomen van start- en einddatum van contract. Datums kunnen handmatig aangepast worden.
  • Opname na X maanden: geef hier op hoe vaak de tellerstanden opgenomen worden.
  • Inbegrepen tikken: hoe veel tikken zitten standaard in de afspraak
  • Voorschot geldt voor X maanden: Geef het aantal maanden op waarvoor het voorschot geldig is.
  • Voorschot factureren per X maanden: geef het aantal maanden op die je wilt weergeven op de factuur.
  • Kosten per tik: kosten per tik invoeren in centen (bijvoorbeeld: 0,001)
  • Kosten per extra tik: kosten voor extra tikken buiten het contract.
  • Teruggave per tik: vul deze in wanneer je werkt met teruggave van tikken.
  • Kosten per tik vanaf: voer hier een datum in vanaf wanneer je een verhoging door wil voeren van de kosten per tik.

Tellers aanmaken

Ga naar het tabblad “Tellers” en klik op “Nieuwe teller”.

  • Begin- en einddatum worden automatisch overgenomen van start- en einddatum van het contract.
  • Beginstand: beginstand van de teller.
  • Object koppelen: selecteer het object dat is gekoppeld aan dit contract
  • Contractafspraak koppelen: koppel de contractafspraak van dit contract.
  • Klik op “Opslaan en sluiten” om de contract teller aan te maken en het scherm te sluiten.

Het is mogelijk om meerdere tellers te koppelen aan één object.

Abonnement aanmaken

Klik op het tabblad “Abonnementen” en klik op “Nieuw abonnement”. Onderstaand scherm zal nu verschijnen.

  • Type: selecteer hier het eerder gemaakte abonnement type.
  • Begin- en einddatum worden overgenomen van start- en einddatum contract.
  • Beschrijving: geef een korte omschrijving op van het abonnement
  • In rekening te brengen per X maanden: geef een aantal op hoe vaak je het abonnement wilt factureren.
  • Bedrag per periode: bedrag van de te factureren periode
  • Prijsstijging vanaf: datum vanaf wanneer het contract geïndexeerd mag worden.
  • Volgende factuur datum: datum volgende factuur.
  • Artikelcode: het artikel waarop de omzet van het abonnement geboekt moet worden.

Accessoires aanmaken

Wanneer er accessoires bij in het contract moet zitten dan kunnen we deze accessoires toevoegen op het contract.

Hier kan je bijvoorbeeld bijvoorbeeld denken aan toners, papier etc. Ga hiervoor naar het tabblad accessoires:

Zoek hier de artikelen op om deze toe te voegen. Wanneer deze artikelen zijn gekoppeld zal bij het toevoegen van de accessoire aan de order de volgende vraag worden getoond:

Wanneer je hier op Ja klikt dan worden de verkoopprijzen van de accessoires op 0 euro gezet en zal de order worden gekoppeld aan het contract. Bij het contract kan je deze orders terugvinden en ook wanneer er facturen zijn gemaakt worden deze bij het contract getoond.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen?

Neem dan contact op met de Servicedesk door een e-mail te sturen naar help@logic4.nl
Geschreven door
Heeft dit artikel geholpen?
0
0

Over Logic4

Logic4 ontwikkelt en implementeert een alles-in-één oplossing voor bedrijfssoftware en e-commerce. Als enige partij in Nederland bieden we een totaalpakket voor webshop, voorraad, artikelbeheer, kassa, inkoop, orderverwerking, CRM, facturatie, boekhouding, B2B/B2C, managementinformatie en meer. Onze klanten zijn (middel)grote groothandels, vakhandels en retailers. Zij profiteren voor een vast maandelijks bedrag van een volledig geïntegreerde frontoffice en backoffice en continue gratis doorontwikkeling.